Har sterke overveielser om å bygge en egen kakkelovn/peis etter sandugenns sandugnens prinsipp. http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm
Jeg tenkte å mure vegger og sette inn en innsats for så å dra rustfrie rør i to bøyer som i sandugnen. Fylle med sand og kakel. Er det noen som har gjort noe lignende eller som har en sandugn og kan fortelle litt om hvordan den fungerer?
Jeg tenkte å mure vegger og sette inn en innsats for så å dra rustfrie rør i to bøyer som i sandugnen. Fylle med sand og kakel. Er det noen som har gjort noe lignende eller som har en sandugn og kan fortelle litt om hvordan den fungerer?
Hadde privilegiet å se hvordan en kakelugnsmakaer arbeider og hvilke mtr. han bruker. Selve muringen bestod av en passe avveid blanding bestående av leire, sand og vann. Tørketiden var ganske lang og selve muringen ble gjort i etapper over en ukes tid - kan tenke meg at det gjelder også i ditt tilfelle! På bybiblioteket i Malmö fantes det en bok om kakkelovner og historien bak disse. I slutten av boken finnes en beskrivelse av hvordan en kakkelovn bygges - kanskje kan dette være til hjelp!
Lykke til!
Zaremba
Lykke til!
Zaremba
Selvfølgelig er kakkelovnen murt. Men det er litt mer komplisert enn som så. Kakkelen er ikke små kakelplater man kler ovnen med etter at den er murt. For å forstå og få et innblikk les denne lenken: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/123144-tillverka-egen-kakelugn.html
Har studert litt og det ser ut som de fleste som produserer moderne kakkelovner av den modellen man kler med valgfri flis i etterkant bruker olivinstein som stammemateriale. Jeg har ikke funnet noe sted man kan kjøpe det, så det får nok bli tegl. Er det noen som har noen tips om hva man skal bruke for mørtel for å kunne kle den med flis? Jeg har vurdert lettbetong og leca også men det isolerer jo, så jeg vet ikke om det er så bra å bruke. Dette er forbilde:
Klikk her for å svare
