Har sterke overveielser om å bygge en egen kakkelovn/peis etter sandugenns sandugnens prinsipp. http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm

Jeg tenkte å mure vegger og sette inn en innsats for så å dra rustfrie rør i to bøyer som i sandugnen. Fylle med sand og kakel. Er det noen som har gjort noe lignende eller som har en sandugn og kan fortelle litt om hvordan den fungerer?

Kan det virkelig fungere å først mure vegger og deretter flislegge disse?

Alle kakkelovner er vel murt?

Hadde privilegiet å se hvordan en kakelugnsmakaer arbeider og hvilke mtr. han bruker. Selve muringen bestod av en passe avveid blanding bestående av leire, sand og vann. Tørketiden var ganske lang og selve muringen ble gjort i etapper over en ukes tid - kan tenke meg at det gjelder også i ditt tilfelle! På bybiblioteket i Malmö fantes det en bok om kakkelovner og historien bak disse. I slutten av boken finnes en beskrivelse av hvordan en kakkelovn bygges - kanskje kan dette være til hjelp!

Lykke til!

Zaremba

Mikael_L
JanneL skrev:
Selvfølgelig er kakkelovnen murt. Dog er det litt mer komplisert enn som så. Kakelet er ingen små kakeplater man kler ovnen med etter at den er murt. For å forstå og få et innblikk les denne lenken: [lenke]
Sirkelbevis?
Lenken leder til denne tråden. :)

Har studert litt og det ser ut som de fleste som produserer moderne kakkelovner av den modellen man kler med valgfri flis i etterkant bruker olivinstein som stammemateriale. Jeg har ikke funnet noe sted man kan kjøpe det, så det får nok bli tegl. Er det noen som har noen tips om hva man skal bruke for mørtel for å kunne kle den med flis? Jeg har vurdert lettbetong og leca også men det isolerer jo, så jeg vet ikke om det er så bra å bruke. Dette er forbilde:

• Moderne svart flislagt kamin med en brennende ild i peisen, omgitt av dekorative elementer og en lilla pute på gulvet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.