Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Er det noen panel i det hele tatt egentlig?
Jeg synes det ser ut som at man bare har satt opp litt dekorative "rammer", for å bryte de ensformige lysgrå veggoverflatene. Altså litt listverk som ikke rammer inn noe annet enn deler av den bakliggende veggflaten.
Jeg synes det ser ut som at man bare har satt opp litt dekorative "rammer", for å bryte de ensformige lysgrå veggoverflatene. Altså litt listverk som ikke rammer inn noe annet enn deler av den bakliggende veggflaten.
Det du beskriver er akkurat hva en brystningspanel er. Hvordan utfyllingen mellom ramme-/listverket utføres varierer i prinsippet i det uendelige. En enklere variant er, som på bildet, malt veggflate.KnockOnWood skrev:
En brystningspanel strekker seg fra gulvet opp til vindusbrettet.
En boiserie strekker seg fra gulv til tak. Oftest veldig utsmykket.
En sokkelpanel fra gulv og halvveis opp til vindusbrettet.
Den "moderne" brystningspanelen som ble populær på slutten av 1800-tallet strakte seg til nettopp brysthøyde.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det går an å kalle rammer og lister for brystpanel. Det er en glidende skala fra malt tapet over enkel forhøyningsplate til freste speil i massivtre. Ingen kan si hvor grensen går på alle språk og dialekter. Mottakeren vil forstå hva dere sier om dere kaller det brystpanel. Dermed er kommunikasjonskraveffektiviteten tilfredsstilt og alt flyter 
Hva gjelder TS spørsmål. Noen synspunkter.
Topplisten og sokkelen utsettes for slitasje og derfor er MDF et uegnet materiale til disse. Massivtre anbefales.
Skal panelen males med enkel farge. Typ vanlig veggmaling med rulle. Da kan resten lages i MDF. Strukturen etter rullen vil dekke det meste. Hvis panelen skal males er eik uegnet. Furu er bedre. Spesielt i fuktige rom kan eik danne syrer som vil gi svarte flekker. Syrer spiser opp sinkbelegget på dykkertpinner. Når belegget har gitt opp begynner spikeren å ruste og rusten spiser opp eiken. Kanskje ingen kjempestor risiko i et velfungerende baderom. Men for den som jobber med gamle skip eller snekkering utendørs (som inngangspartier) er det et stadig problem.
Arbeidsmessig er det en ulempe med MDF. Hvis man vil profilere kantene, sliter MDF veldig hardt på verktøyene. Massivtre er mye snillere. Furulim fra Jula duger. Trestrukturen vil skinne litt igjennom så med massivtre blir resultatet mer "levende".
Fordelen med MDF er at det er litt "dødere". Mindre risiko for bevegelser som gir sprekker over tid. Det har en litt lavere pris. Hvis man vil spare noen hundrelapper og slippe unna litt oppussing, er det argumentene.
Uten nivåforskjell ser panelen "billig" ut. Ønsket resultat kan oppnås med et ekstra lag gips. Kryssfiner kan vurderes hvis man vil få litt trestruktur. Et aspekt som også kan være viktig er brannsikkerhet. I offentlig miljø, som restauranter, tenker man på hvor stor andel av overflatene som er brennbare. Derfor er malte speil ofte av gips. Noen ganger ådringsmalt for å se ut som brystpanel.
Mvh Findus
Hva gjelder TS spørsmål. Noen synspunkter.
Topplisten og sokkelen utsettes for slitasje og derfor er MDF et uegnet materiale til disse. Massivtre anbefales.
Skal panelen males med enkel farge. Typ vanlig veggmaling med rulle. Da kan resten lages i MDF. Strukturen etter rullen vil dekke det meste. Hvis panelen skal males er eik uegnet. Furu er bedre. Spesielt i fuktige rom kan eik danne syrer som vil gi svarte flekker. Syrer spiser opp sinkbelegget på dykkertpinner. Når belegget har gitt opp begynner spikeren å ruste og rusten spiser opp eiken. Kanskje ingen kjempestor risiko i et velfungerende baderom. Men for den som jobber med gamle skip eller snekkering utendørs (som inngangspartier) er det et stadig problem.
Arbeidsmessig er det en ulempe med MDF. Hvis man vil profilere kantene, sliter MDF veldig hardt på verktøyene. Massivtre er mye snillere. Furulim fra Jula duger. Trestrukturen vil skinne litt igjennom så med massivtre blir resultatet mer "levende".
Fordelen med MDF er at det er litt "dødere". Mindre risiko for bevegelser som gir sprekker over tid. Det har en litt lavere pris. Hvis man vil spare noen hundrelapper og slippe unna litt oppussing, er det argumentene.
Uten nivåforskjell ser panelen "billig" ut. Ønsket resultat kan oppnås med et ekstra lag gips. Kryssfiner kan vurderes hvis man vil få litt trestruktur. Et aspekt som også kan være viktig er brannsikkerhet. I offentlig miljø, som restauranter, tenker man på hvor stor andel av overflatene som er brennbare. Derfor er malte speil ofte av gips. Noen ganger ådringsmalt for å se ut som brystpanel.
Mvh Findus
Klikk her for å svare

