Nylig kjøpt hus. 1 plan med kjeller bygget -74. Har en stor interesse for å til sommeren sette i gang med diverse prosjekter som drenering, bygge hundegård, slå opp og ta ned vegger, bytte vinduer, for å nevne noen ting.

Har stor interesse av å lære meg og gjøre det meste selv. Hva har dere for tips? Hva gjorde dere? Tips på bra bøker, kurs å ta?

Jeg har gått yrkesskole men det er ikke der man lærer seg ting, det er gjennom å teste selv. Man kan begynne med å lese, spørre andre om råd men til sist må man uansett ta frem nevene og teste. Det kan bli litt lærepenger i begynnelsen.

Om du googler så kan du nok finne "gjør-det-selv" ting både i filmform og tekstform. Det finnes også noen kurs om hvordan man gjør forskjellige ting som f.eks. reparere vinduer osv osv. Jeg vet ingen navn eller linker for jeg har selv hatt ganske mye folk innen forskjellige yrker rundt meg, men google og du skal finne!!!

M
Begynn dog med én ting om gangen og fullfør hvert prosjekt før et nytt påbegynnes. Og husk at alt tar minst dobbelt så lang tid som man tror. Men det er gøy!

• Liker
slirsnorkel
  • Laddar…
Noen tips:
Vær unødvendig nøye i starten. Du lærer etter hvert hvor du kan spare tid.

Hold det rent på arbeidsplassen og rydd vekk søppel og ting du ikke trenger, og gjør det ofte.

Beste måten er å bare sette i gang og gjøre et prosjekt. Jo mer du gjør, jo mer lærer du.

Litt tips på veien:
Logistikk påvirker veldig mye hvor lang tid det tar å gjøre prosjektet. Tenk godt gjennom hvor du skal legge materialer, verktøy, avfall. Hvordan gjør jeg for ikke å flytte ting mer enn én gang?

Tenk over hvilket materiale du har, hva du vil trenge og så videre. Regn gjerne nøye så du ikke får for mye til overs som du må levere tilbake/legge i "bra å ha"-boksen, men kjøp heller ikke for knapt med ting. Sørg for alltid å ha litt 45x45 lekter, OSB-plater, gipsplater osv. hjemme. Skruer går det med i store mengder. Sørg for å ha litt ulike typer skruer; jeg har 16, 25, 30, 40, 50, 65, 80mm hjemme.

Tenk også over hvilke verktøy du vil trenge, og kjøp inn litt strategisk. Jula for eksempel har mange kampanjer.

Hold orden, sett hver ting på sin plass, merk gjerne opp hvor hammeren skal henge osv.

Slarv aldri med forarbeidet, det er det som påvirker sluttfinisjen mest. Men vær ikke for nøye der det ikke synes eller merkes, da tar det bare lang tid.

Kjøp et par skikkelige snekkerbukser fra for eksempel Blåkläder, sørg for å ha hørselvern, munnbind og vernebriller.

Bruk mer penger enn du tror er fornuftig på verktøy du trenger, med for dårlige verktøy blir man aldri glad når man jobber. Vater, brekkjern, hammer, tommestokk, målebånd bør du ikke spare på, men kjøp for eksempel Hultafors, Bahco eller bedre.

Gå til biblioteket og låne noen årganger av avisen "Gör det själv". Da lærer du masse. Eller skaff deg et abonnement så kan du lese gamle artikler på deres hjemmeside.

Learning by doing er best synes jeg, gjelder å begynne med mindre prosjekter så man gradvis lærer seg mer og mer, jeg har lært meg mest gjennom å spørre de i nettverket som kan om råd og noen ganger også om konkret hjelp på stedet. En perfekt svigerfar og kunnskapsrik far har vært gull verdt også. Men mest av alt kreves motet til å våge å prøve og evnen til å håndtere når man har gjort feil ;) for feil gjør man :)

Man blir aldri perfekt. Så det er bare å kjøre på og ta lærdom av seg selv.
Tipset med GDS abonnement og tilgang til deres webside er bra, ok alt de gjør er kanskje ikke det optimale men de har mye mer rett enn feil.
Selv når jeg ser tilbake på alle tingene jeg har gjort så ser man etterhvert at det alltid finnes ting man burde gjort annerledes.
Deretter trenger du bra verktøy, prøv å unngå å kjøpe rett før prosjektet for da pleier det å bli dårlige kjøp.

Er enig med de fleste talerne. Bra verktøy, med vekt på en stabil drill, stikksag og sirkelsag. Planlegg materialforbruk nøye, og kanskje viktigst av alt, ha en buffer for uforutsette hendelser, så ikke pengene tar slutt midt i et prosjekt. Avslutt før neste ting, så ikke hele huset blir en arbeidsplass.
Learning by doing. Møter du problemer, finnes det mange dyktige folk her på forumet du kan rådføre deg med. Lykke til!

Spør her på byggahus ! Du vil få raske svar....finnes så utrolig mye kunnskap her.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.