Hei!

Vi har akkurat renovert badet vårt i leiligheten vår. Før renoveringen begynte, foreslo entreprenøren å dekke til alt med tekstiler (laken, håndklær) i stedet for plast, da dette fanger opp alt støv bedre. De satte deretter opp plastbarrierer slik at det kun ble en rett gang fra ytterdør til bad.

Da vi kom tilbake, var det selvfølgelig støvete og skittent i nesten hele hjemmet (leiligheten er 38 kvm), så vi vasket tak, vegger og tørket av alle møbler og overflater. Deretter har vi vasket gulvene omtrent 4 ganger.

Nå gnager det likevel i meg at vi kanskje burde ha tatt inn et saneringsfirma for jobben, da dette støvet ikke ser ut til å være det mest helsevennlige. Et sted har jeg en følelse av at støvet er igjen uansett hvor mye vi vasker, og at vi utsetter oss for dette usunne støvet helt unødvendig.

Er min bekymring berettiget, eller overtenker jeg?

E exos skrev:
Hei!

Vi har nettopp renovert badet i leiligheten vår. Før renoveringen startet, tipset entreprenøren om å dekke alt i tekstiler (laken, håndklær) i stedet for plast da dette fanger opp alt støv bedre. De satte deretter plastbarrierer slik at det kun ble en rett vei fra ytterdøren til badet.

Når vi kom tilbake var det selvfølgelig støvete og skittent i nesten hele hjemmet (leiligheten er 38 kvm), så vi våttørket tak, vegger og tørket av alle møbler og overflater. Deretter har vi våttørket gulvene omtrent 4 ganger.

Nå gnager det likevel i meg at vi kanskje burde tatt inn et saneringsfirma for jobben da dette støvet ikke virker å være det sunneste. Et eller annet sted får jeg følelsen av at støvet er igjen uansett hvor mye vi enn vasker, og at vi utsetter oss for dette usunne støvet helt unødvendig.

Er min bekymring berettiget eller tenker jeg over det?
Kvartsstøv er langt fra sunt, men du har gjort det som trengs og sannsynligvis mer til. Faren er først og fremst for de som yrkesmessig utsettes for større mengder, for eksempel kapper kvartsholdig materiale uten beskyttelse.

• Liker
exos og 2 andre
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kvartsstøv er langt ifra nyttig, men du har gjort det som trengs og sannsynligvis mer til. Faren er først og fremst for de som yrkesmessig utsettes for større mengder, for eksempel kapper kvartsinnholdig materiale uten beskyttelse.
Takk for svar! Så det som er igjen kan sees som forsvinnende små mengder? Synes jeg finner støv på nye steder hele tiden, og det legger seg som en nesten usynlig hinne litt her og der.

J
E exos skrev:
Takk for svar! Så det som er igjen kan sees som ubetydelige mengder? Synes jeg finner støv på nye steder hele tiden og legger seg som en nesten usynlig hinne litt her og der.
Det vil ta tid og mange rengjøringer før dere er støvfrie, men som andre allerede har sagt er det enkeltstående hendelser så det er ingenting å bekymre seg for.

• Liker
exos
  • Laddar…
Spøk til side er kvartspris på strøm langt mye verre enn kvartstøv 😂.

Du trenger ikke å bekymre deg det minste, det er som sagt langvarig eksponering i høye konsentrasjoner som kan være farlig.

Har renovert mye hjemme og nettopp betongstøv har en liten irriterende evne til å oppleves som å være igjen. Nå vet jeg ikke helt hvilket rengjøringsutstyr dere har, men mikrofiberklut og såpevann synes jeg fungerer bra.

• Liker
exos
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det vil ta tid og mange rengjøringer før dere er fri for støv, men som andre allerede har sagt, det er enkeltstående hendelser så det er ingenting å bekymre seg for.
mexitegel mexitegel skrev:
Spøk til side er kvartalspris på strøm mye verre enn kvartstøv 😂.

Du trenger ikke bekymre deg det minste, det er som sagt langvarig eksponering i høye konsentrasjoner som kan være farlig.

Har renovert mye hjemme og nettopp betongstøv har en liten lei evne til å oppleves å være igjen. Nå vet jeg ikke helt hvilket rengjøringsutstyr dere har, men mikrofiberklut og såpevann synes jeg funker bra.
Takk for at dere roet nervene mine! Da er det bare å fortsette og smårydde litt hele tiden, så forsvinner det vel etter hvert.

• Liker
Bitterhetsakademin og 1 annen
  • Laddar…
E exos skrev:
Takk for at dere roet nervene mine! Da er det bare å fortsette å smårydde litt hele tiden så forsvinner det vel langs veien.
Ikke for å stresse deg, men jeg ville vært mer bekymret for eventuell asbest. I baderom frem til midten av 80-tallet er det risiko for asbest i fix/fug/rørgjennomføring/lim/isolasjon/etc.
Nå er på den andre siden ikke kvartstøv helt ufarlig heller. Man bør unngå å bli eksponert for kvartstøv så langt det går. Både asbest og kvartstøv har problemet at fibrene/partiklene som er farligst - er de som vårt øye ikke kan se.
Lufting (kryssventilasjon) og våttørking er nok det beste alternativet for deg.
For å berolige deg litt kan du tenke at du virker å være bevisst på risikoer og dermed trolig har beskyttet deg/familien bedre enn mange andre.
Tips ved neste oppussing, prøv for asbest før start og gjør tydeligjøre for håndverkeren at intet byggstøv får spre seg. Det går an å jobbe med luftrensere og sluser, trolig litt dyrere - men du slipper støvet og eventuell en problematisk rengjøring av hele leiligheten.
Lykke til!

HovPatrik HovPatrik skrev:
Ikke for å stresse deg, men jeg ville vært mer bekymret for ev asbest. I baderom fram til midten av 80-tallet er det risiko for asbest i fix/fug/rørtærning/lim/isolering/etc.
Nå er for øvrig ikke kvartsstøv helt ufarlig heller. Man skal unngå å bli eksponert for kvartsstøv så langt det går. Både asbest og kvartsstøv har problemet at fibrene/partiklene som er farligst - er de som vårt øye ikke kan se.
Lufting (kryssdrag) og våtmopping er nok beste alternativet for deg.
For å gjøre deg litt roligere kan du tenke på at du virker å være bevisst på risikoer og dermed trolig har beskyttet deg/familien bedre enn flere andre.
Tips ved neste renovering, test for asbest før start og tydeliggjør for håndverkeren at intet byggestøv skal spres. Det går å jobbe med luftrensere og sluser, trolig noe dyrere - men du slipper støvet og eventuelt en problematisk rengjøring av hele leiligheten.
Lykke til!
Hei!

Ja vi har luftet (og frosset, hehe) samt våtmoppet et antall ganger. Asbest er jeg ikke veldig bekymret for, baderommet ble renovert sist -96 og jeg får vel håpe på at en seriøs entreprenør selv ville foreslått asbestprøve ved minste mistanke, det ville jo vært katastrofalt for deres del om de lar deres håndverkere arbeide uforberedt mot asbest.

Ikke for å stresse deg, men jeg ville vært mer bekymret for evt asbest. I baderom fram til midten av 80-tallet er det risiko for asbest i flislim/fuger/rørtæring/lim/isolasjon/etc.
På den annen side er ikke kvartstøv helt ufarlig heller. Man bør unngå å bli eksponert for kvartstøv så langt det går. Både asbest og kvartstøv har problemet at fibrene/partiklene som er farligst - er de som vårt øye ikke kan se.
Å lufte (kryssdrag) og våttørke er nok beste alternativet for deg.
For å berolige deg kan du tenke at du ser ut til å være bevisst på risikoer og dermed trolig har beskyttet deg/familien bedre enn mange andre.
Tips til neste renovering, test for asbest før start og gjør det klart for håndverkeren at ingen byggestøv får spres. Det er mulig å jobbe med luftrensere og sluser, trolig litt dyrere - men du slipper støvet og evt en problematisk rengjøring av hele leiligheten.
Lykke til!
Å bli utsatt for asbest en enkelt gang hvis man ellers er frisk øker ikke risikoen for relaterte sykdommer. Så det er ingen som helst grunn til å skremme opp folk. Det finnes utallige tråder her på forumet hvor folk er helt hysteriske helt unødvendig. Dessuten er det egentlig hus bygget før 1977 man skal være oppmerksom på. For asbesten som var tillatt fra 1977-1982 var betydelig mindre farlig.

Det er nettopp langvarig/gjentatt eksponering man skal være oppmerksom på.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Å bli utsatt for asbest en gang iblant hvis man ellers er frisk, øker ikke risikoen for relaterte sykdommer. Så det er ingen grunn til å skremme opp folk. Det finnes utallige tråder her på forumet der folk blir helt hysteriske uten grunn. Dessuten er det egentlig hus bygget før 1977 man skal være oppmerksom på. Da den asbesten som var tillatt 1977-1982 var betydelig mindre farlig.

Det er nettopp langvarig/gjentatt eksponering man skal være oppmerksom på.
Delvis sant, men vet du ikke at grenseverdien for asbest senkes til en tidel av den tidligere grenseverdien nettopp fordi det er et problematisk stoff? At sykdommer tar 20-40 år å utvikle? At alle reagerer forskjellig avhengig av mengde og forutsetninger? At "cocktail-effekten" av alle ulike kjemikalier/kvarts/radon/støv/asbest/etc. vi utsettes for daglig er en stor usikkerhetsfaktor, men at eksponeringen definitivt øker risikoen for "luftveisrelaterte problemer" over tid.

Ifølge Arbeidstilsynet har utrolig mange (jeg mener det er 78 %) av alle anerkjente arbeidsrelaterte krefttilfeller i Sverige en kobling til eksponering av støv fra asbest.

Problemet er at vi ikke vet hvor mye og hvor ofte vi utsettes for stoffer som forringer helsen vår. Derfor bør hver anledning til eksponering anses som en gang for mye og unngås i det lengste (Om man nå vil strebe etter størst mulig sjanse for god helse).

Derfor bør ikke innlegg som gir inntrykk av at asbest er en bagatell spres. Derimot bør innlegg opplyse om risikoer, slik at riktig kunnskap formidles og at gode valg kan tas av boligeiere ved renoveringer. Både for sin og omgivelsenes skyld.

• Liker
grovspacklarn
  • Laddar…
Magnus E K
Å bli utsatt for asbest en enkelt gang hvis man ellers er frisk øker ikke risikoen for relaterte sykdommer. Så det er ingen som helst grunn til å skremme opp folk. Det finnes adskillige tråder her på forumet der folk er helt hysteriske helt unødvendig. Dessuten er det egentlig hus bygget før 1977 som man skal være oppmerksom på. Da den asbesten som var tillatt 1977-1982 var betydelig mindre farlig.

Det er nettopp langvarig/gjentatt eksponering som man skal være oppmerksom på.
Byggebransjen ble enige om å slutte å bruke asbest i byggematerialer fra årsskiftet 1975/1976; blå asbest ble samtidig helt forbudt men var forhåpentligvis ikke særlig vanlig i boliger. Så hus med byggeår 1976 og senere er normalt sett fri for asbest, bortsett fra hvis enkelte sta eller uinformerte håndverkere fortsatte å blande det i for eksempel flislim. For eksempel har jeg aldri sett et bolighus med byggeår 1976 med eternittak (eller fasade) mens dette er vanlig på hus med byggeår 1975. (I Sverige naturligvis.)

Delvis sant, men visst vet du att grenseverdien for asbest senkes til en tidel av tidligere grenseverdi nettopp fordi det er et problematisk stoff? At sykdommer tar 20-40 år å utvikle? At alle reagerer forskjellig avhengig av mengde og forutsetninger? At nettopp "cocktail-effekten" av alle ulike kjemikalier/kvarts/radon/støv/asbest/etc vi eksponeres for daglig er en stor usikkerhetsfaktor, men at eksponeringen definitivt øker risikoen for "luftveisrelaterte problemer" over tid.

Ifølge Arbeidstilsynet er utrolig mange (jeg tror det er 78 %) av alle anerkjente arbeidsrelaterte krefttilfeller i Sverige en kobling til eksponering for støv fra asbest.

Problemet er at vi ikke vet hvor mye og hvor ofte vi eksponeres for stoffer som forverrer helsen vår. Derfor bør hver mulighet for eksponering anses som en gang for mye og unngås så langt som mulig (hvis man vil strebe etter størst mulig sjanse for god helse).

Derfor bør ikke innlegg som gir inntrykk av at asbest er en bagatell spres. Derimot bør innlegg opplyse om risikoer, slik at riktig kunnskap formidles og at gode valg kan tas av boligeiere ved renoveringer. Både for sin egen del og omgivelsene.
Jeg vil påstå at for hjemmefiksere er risikoene ubetydelige - om man ellers er frisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.