Er det noen som sikkert kan uttale seg om kvalitetsskillnaden på materialer? Er cheapys/byggmax materialer dårligere enn f.eks. beijer eller de andre store?
Jeg sitter og fantaserer om en utbygging og regner, men hvis kvaliteten er dårligere vil man jo heller betale mer for bra materialer...
Noen som har noen oppfatning?
Jeg sitter og fantaserer om en utbygging og regner, men hvis kvaliteten er dårligere vil man jo heller betale mer for bra materialer...
Noen som har noen oppfatning?
Kort svar men jeg nekter ofte å bruke treverk og gips fra diverse lavpriskjeder
/Kent
/Kent
Det finnes mange ulike kvalitetsnivåer og "sorteringer" på byggematerialer. Vil man ha skikkelig bra trelast billig, kjøper man det direkte fra saga der alle byggevarehusene handler sine varer. Skader ikke heller å sette seg inn i hva kjernvedens plassering i reglar/plank/brett gjør for forskjeller, samt hva ulike treslag er egnet for. Skal man kjøpe plateprodukter osv., må man sette seg inn i de materialstandardene som finnes eller gå og kikke/spørre på de dyre "proffstedene" og se om man finner samme standard på de billige stedene. Litt bedragersk atferd kanskje, men det er den smarte som sparer penger. De billige stedene kan sikkert fortelle hva slags sortering det er og hvorfor de er billige hvis de er ærlige og ikke bare utdannede som kassemedarbeidere.
Noe som har fått meg til å betale mer ved å handle trelast på for eksempel Beijer er at jeg slipper å plukke, pirke og igjen plukke i en plukkepinne av mer eller mindre dårlig trelast for å finne den som er bra. Jeg handlet isolasjon, gips og mye annet på Bauhaus i Norrköping for en stund siden. Skulle plukke en del 45x45 men ga opp ganske snart. For det første var det ikke ryddet etter at folk hadde vært der og lagt trelasten hulter til bulter, og for det andre tok det en evighet å få tak på 10 lekter som var noenlunde gode. Mye var vridd og hadde store utslag, sprekker eller var i prinsippet yteved med bark. Det som fikk meg til å totalt gi opp var når jeg kom borti en pakke lekter som etter min mening virket grei, men som viste seg å være pissevåt og gjennomfuktig. Sparte en del penger på isolasjon og gips men betalte gjerne dette for at Beijer i Västervik skulle levere ordentlig trelast fram til bryggen.
Skal du bygge mye på kort tid anbefaler jeg å bestille alt sammen fra en velrenommert leverandør.
Du kan absolutt finne de samme tingene på byggmax som på for eksempel beijer.
Mitt første bygge handlet jeg på byggmax og kjørte hjem alt på henger (vet ikke hvor mange uker jeg la på plukk og transport)
Mitt andre bygge beregnet jeg som sytten på og bestilte hjem alt fra beijer i tre omganger. Stor fordel med lastebil med lang kran som setter stablene akkurat der man vil ha dem. Det som var feil kom de og hentet og sendte nytt uten krangel.
Prisen hvis du kjøper litt volum ble stort sett det samme på beijer som på byggmax, typ 5 % mer.
Plåt, spiker, skrue, beslag, plyfa har jeg derimot kjøpt på byggmax.
Har du nær til www.optimera.se er de klart interessante, kjøpte min tegl, taktrinn til virkelig god pris. Hadde de ligget nærmere hadde jeg kanskje kjøpt alt der, men jeg vil gjerne kunne kjøre forbi på vei hjem fra jobb.
Du kan absolutt finne de samme tingene på byggmax som på for eksempel beijer.
Mitt første bygge handlet jeg på byggmax og kjørte hjem alt på henger (vet ikke hvor mange uker jeg la på plukk og transport)
Mitt andre bygge beregnet jeg som sytten på og bestilte hjem alt fra beijer i tre omganger. Stor fordel med lastebil med lang kran som setter stablene akkurat der man vil ha dem. Det som var feil kom de og hentet og sendte nytt uten krangel.
Prisen hvis du kjøper litt volum ble stort sett det samme på beijer som på byggmax, typ 5 % mer.
Plåt, spiker, skrue, beslag, plyfa har jeg derimot kjøpt på byggmax.
Har du nær til www.optimera.se er de klart interessante, kjøpte min tegl, taktrinn til virkelig god pris. Hadde de ligget nærmere hadde jeg kanskje kjøpt alt der, men jeg vil gjerne kunne kjøre forbi på vei hjem fra jobb.
Klikk her for å svare