Jeg holder på å legge takpanner på Attefallshuset og har nå kommet ut til kanten. For å få en jevn avslutning ved takkanten trenger jeg å kappe den siste takpannen.
Spiller det noen rolle hvor jeg kapper pannen?
Tenker om det finnes en regel at pannene alltid skal kappes i høyeste punkt eller i dalen på bølgene om dere forstår hva jeg mener?
Altså ved rød eller blå markering på bildet nedenfor
Eller spiller det ingen rolle? Er det viktigst at pannen kappes så nær takslutten som mulig?
Det er viktig at platen dekker et stykke over toppen til venstre om rød, og da spiller det ingen rolle hvor snittet ligger. Om platen ikke dekker over toppen så må pannen kappes i neste høyeste punkt=blå.
tillegg, vann som kommer inn i dalen skal kunne renne hele veien ned uten å lande på undertaket.
Platen må i alle fall dekke over en ås slik at du har et høyeste punkt under selve platen. Jeg tror det kan være lettere å passe med hjelp av platen enn pannen dog, altså platen trenger jo ikke være 90 grader rett ned men kan jo bøyes så den heller litt ut over taket for å sørge for at den dekker bra over pannen. Er jo ikke noen taktekker men det hadde nok vært min egen løsning hvis jeg ikke hadde tid til å se etter sikrere svar.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.