Kan man legge takpanner på taket når veggene kun er stenderverk, ingen plater på innsiden eller panel på utsiden. Jeg har strammet opp rustfritt stålblad i kryss på begge sider der takstolene ligger an. Da jeg har to barn og jeg og mannen arbeider uregelmessig og om hverandre så hadde jeg ønsket å legge på panner så fort anledningen byr seg. Kommer veggene til å kollapse som et korthus av 1500 kg trykk? 900 panner.

Mvh

Skarpelandsvägen skrev:
Kan man legge taksteiner på taket når veggene kun er reglet, ingen skiver på innsiden eller panel på utsiden. Jeg har spent opp rustfritt stålblad i kryss på begge sider der takstolene ligger an. Da jeg har to barn og jeg og mannen arbeider uregelmessig og om hvert annet så hadde jeg ønsket å legge på steiner så fort anledningen byr seg. Kommer veggene til å kollapse som et korthus av 1500 kg trykk? 900 steiner.

Mvh
Nei, det er ikke noe problem. Vil du føle deg ekstra sikker så synes jeg det blir mer stabilt med "planker" (typ28x70) som diagonalstag sammenlignet med stålbånd.

Doble stålbånd (i hver retning som et kryss) gir i teorien samme oppstivning som en planke, men man må jo ha spenning på stålbåndene for at de skal være like effektive!

Haha. Stålbåndene er stramme. Vi strammet dem opp som med en strammer til et spennbånd. Stålbåndene sitter på utsiden, under vindduken og er rustfri og skrudd med rustfrie skruer i hver regel. På innsiden har jeg satt på samme måte, i kryss, panelbord og gamle terrassebord midlertidig. Jeg har jo hørt at det er plater på innsiden av bygningen som gir veggene sin styrke og stabilitet. Forhåpningen var at Stålbåndene kunne tilsvare dette. Hva tror dere?

Sist redigert:
Skarpelandsvägen skrev:
Haha. Stålbåndene er stramme. Vi strammet dem opp som med en strammer til et lastestropp. Stålbåndene sitter på utsiden, under vindsperren og er rustfri og skrudd med rustfrie skruer i hver regel. På innsiden har jeg satt på samme måte, i kryss, panelbord og gamle terrassebord midlertidig. Jeg har jo hørt at det er plater på innsiden av bygningen som gir veggene sin holdfasthet og stabilitet. Forhåpningen var at Stålbåndene kunne tilsvare dette. Hva tror dere?
Det er rolig, legg du på taksteinene! Tåler en Gudrun uten problem! Høres ut som dere vet hva dere holder på med!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.