Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Har søkt, men ikke funnet svar på akkurat dette spørsmålet, bare for kjøkken eller bad hvor tyngre ting skal henges på veggen.
Jeg står med byggematerialer hjemleverte til to rom som skal renoveres og hadde tenkt å gipse direkte på de gamle innerveggene (plywood), men har nå endret planen og vil rive ned de gamle veggene, lekte ut dem og tilleggsisolere i stedet. Ulempen er at jeg har kun bestilt gips - ingen OSB eller plyfa eller annet.
Da har jeg følgende alternativer:
1) Lekte ut veggene og gipse med enkelgips kun, leve med det.
2) Lekte ut veggene, bestill plyfa og bekost ekstra frakt, men få mer holdbare vegger.
3) Lekte ut veggene, gipse dobbelt lag gips og ferdigstille det ene rommet først.
De to rommene er arbeidsrom og soverom. Jeg har ingen planer om å henge plasma-TV eller noe annet, bare noen bilder, noen hylleplan osv. Det burde jo enkelgips holde for med plugg? Er jeg dumsnål hvis jeg kun går for enkelgips?
Jeg står med byggematerialer hjemleverte til to rom som skal renoveres og hadde tenkt å gipse direkte på de gamle innerveggene (plywood), men har nå endret planen og vil rive ned de gamle veggene, lekte ut dem og tilleggsisolere i stedet. Ulempen er at jeg har kun bestilt gips - ingen OSB eller plyfa eller annet.
Da har jeg følgende alternativer:
1) Lekte ut veggene og gipse med enkelgips kun, leve med det.
2) Lekte ut veggene, bestill plyfa og bekost ekstra frakt, men få mer holdbare vegger.
3) Lekte ut veggene, gipse dobbelt lag gips og ferdigstille det ene rommet først.
De to rommene er arbeidsrom og soverom. Jeg har ingen planer om å henge plasma-TV eller noe annet, bare noen bilder, noen hylleplan osv. Det burde jo enkelgips holde for med plugg? Er jeg dumsnål hvis jeg kun går for enkelgips?
Jeg synes det er verdt det - Kjør utelukkende med OSB/Plyfa og 6.5mm ROT gips. Sterke vegger med bæring for hyller, bilder og lignende.
Bruk også for det meste 90 plater og 45 reisverk for økt stabilitet og lettere håndtering av platemateriale.
Bruk også for det meste 90 plater og 45 reisverk for økt stabilitet og lettere håndtering av platemateriale.
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Allright, heller mot å bestille en kranbil til da. 
Takk for innspill!
Takk for innspill!
Jeg synes det godt kan holde med enkelgips, jeg har hatt tunge ting hengende i gipsekspandere uten noen problemer. Og skal du ha virkelig tunge ting hengende, kan du jo sette opp litt ekstra lekter eller sette inn noen kortlinger.
Tja, enkelgips direkte på stenderne må være den absolutt vanligste løsningen, og de fleste mennesker klarer seg utmerket med det. For å henge opp bilder trengs det virkelig ingenting bak gipsen; det holder med en sånn liten hvit plasthake. Er det tyngre saker, må man enten finne stenderne bak gipsen eller bruke ekspander (f.eks. Mollyskrue). Hva veier en flatskjerm-TV? En 10-15 kg, kanskje. Selv en slik vekt kan man henge i gipseksander.
Visst er det en vanlig løsning med bare enkelgips, men det er veldig deilig å slippe å holde på med masse plugger eller leting etter stendere så snart man vil henge opp noe tyngre på veggen. Har man råspont, OSB eller plywood slipper man dette og det er faktisk verdt en del. Når man skal henge opp noe tungt på enkelgipsen og oppdager at man ikke har noen plugger hjemme så banner man over at man var gnien når man bygde, med plate bare skru og kjør. Sett ikke sponplate bare, det blir bare resultatet at når du har skrudd en gang vil hullet gjerne smuldre seg og det blir vanskelig å få en ny skrue til å feste bra.
Som vanlig slår jeg et slag for Fischer UX-plugger. Husker at UX-8 har 16 kg som maksimal belastning vinkelrett mot enkelgips regnet med en sikkerhetsfaktor på 3. Skal til riktig robuste ting for at denne pluggen ikke skal være nok.
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Blir helt forvirret når jeg leser svarene deres. Jeg HAR jo tross alt ingen planer om å henge opp noe tungt og tror ikke jeg kommer til å ha det i fremtiden heller. Derimot kanskje neste familie som flytter inn vil det, men lurer på om masse jobb med OSB-plater for en annen familie er verdt det liksom. I så fall kan jeg jo gi dem en pose med UX-plugg i stedet. Akkurat nå heller jeg mot enkelgips igjen. :wow:joflopp skrev:
joflopp - Jeg begynner å tro at du har provisjon på UX-plugg!joflopp skrev:
Men den øker i vektklasse - Da var den 10kg!
http://www.byggahus.se/forum/badrum/132281-expanderplugg-i-badrum.html
Om de var så bra. Dessverre må jeg til og med betale for dem. 
Googlet raskt etter infästningshandboken som de har gitt ut med alle tabellene. Nå ser den ut til å tåle 16 kg, enten leste jeg feil sist gang eller så har de klassifisert den opp.
Edit: I tidligere håndbok mener jeg å huske at forskjellige størrelser på pluggen hadde forskjellige verdier. Nå har alle 16 kg som verdi for enkelgips og 25 kg for dobbeltgips.
Googlet raskt etter infästningshandboken som de har gitt ut med alle tabellene. Nå ser den ut til å tåle 16 kg, enten leste jeg feil sist gang eller så har de klassifisert den opp.
Edit: I tidligere håndbok mener jeg å huske at forskjellige størrelser på pluggen hadde forskjellige verdier. Nå har alle 16 kg som verdi for enkelgips og 25 kg for dobbeltgips.
Sist redigert:
Skal sørge for å prøve en eske ved anledning - Ganske lei av plugger generelt da de fleste etterlater syke merker i nettopp gips. Men med tanke på hvilke skader Molly gir så er det sikkert et bra alternativ. Den burde jo gå an å presse inn i veggen når man først er lei av den.
Irriterer meg over Mollys og de kraterne som blir når man vil fjerne dem, pleier å bruke en større bor for å bore bort kanten og presse dem inn i veggen og sparkle over. I det siste har jeg innsett at det er lettere å kappe løs disse med en doserbor for deretter å erstatte med en slik plugg fra tilsvarende gips og kloss bak med sparkel som følge.
Irriterer meg over Mollys og de kraterne som blir når man vil fjerne dem, pleier å bruke en større bor for å bore bort kanten og presse dem inn i veggen og sparkle over. I det siste har jeg innsett at det er lettere å kappe løs disse med en doserbor for deretter å erstatte med en slik plugg fra tilsvarende gips og kloss bak med sparkel som følge.
Klikk her for å svare