Et alternativ kan være at du bruker skruer og mutter for å feste taljene i panelet. Bor litt i gipsen for å få plass til mutteren slik at panelet ligger tett inntil taket.

Uansett må panelene festes i tremateriale, gips vil aldri tåle de kreftene som oppstår når våt vask heises opp og henger i ramme/liner.

• Liker
kia2
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Panel? Er det en enkelt panelplate?
Og hvordan har du festet den mot gipsen?

Tror nok noen bilder kan være til hjelp.

Altså. Du må finne ut hva som finnes for ordentlig å skru i oppover.

Idealet er vel typisk takstoler eller noe støpt tak om det er leilighet.

Gipsen er skrudd i lekter som er festet mot disse.

Lektene klarer ikke å bære noen tyngre belastninger.
Jeg har et flatt tak, så da kalles det for takregel? Uansett, da burde jeg prøvebore ved 30 cm fra veggen opp i lektene og håpe at det sitter en regel bak? Og så sitter det ytterligere regel ved 90 cm fra veggen? Altså cc 60?

E etompau skrev:
Et alternativ kan være at du bruker skrue og mutter for å feste taljene i panelet. Bor litt ut i gipsen for å få plass til mutteren slik at panelet ligger tett inntil taket.

Uansett må panelene festes i tremateriale, gips vil aldri tåle de kreftene som oppstår når våt vask vinsjes opp og henger i ramme/liner.
Jeg har jo tenkt å feste panelet i tremateriale. Men selve taljene vil bare sitte på panelet der det er gips bak. Er det da ikke bedre å bruke en eller annen form for ekspanderende gipsskrue? Altså at skruen går først gjennom panelet og så inn i gipspluggen?

Alternativt går jeg nok for forslaget ditt. Men at jeg da bruker maskinskrue med forsenket hode. Da trenger jeg ikke bore hull i gipsen.

Sist redigert:
K kia2 skrev:
Min plan er altså å feste 22x195x1100 panel i bjelkene. Jeg har tenkt å bruke treskruer og feste panelet på 3 punkter ved hver bjelke.
Hvis du har bjelker i taket med 600mm senteravstand foreslår jeg at du velger lengre virke enn 1100 mm hvis du har tenkt å montere det på tvers av det eksisterende virket, minst 1200mm langt så du kan feste i to bjelker.

Selv ville jeg valgt noe grovere enn 22mm for å få det mer solid, mitt forslag er at du velger 45*70*1250mm lange biter og monterer dem på plata på tvers av bjelkeverket som bærer opp gipsen.

F fribygg skrev:
Hvis du har bjelker i taket med 600mm senteravstand foreslår jeg at du velger lengre treverk enn 1100 mm hvis du har tenkt å montere det på tvers av det eksisterende treverket, minst 1200mm langt så du kan feste i to bjelker.

Selv ville jeg valgt noe grovere enn 22mm for å få det mer stabilt, mitt forslag er at du velger 45*70*1250mm lange biter og monterer dem på platen på tvers av stenderverket som bærer opp gipsen
1100 mm går over to bjelker. 1200 vil gå over tre bjelker. Eller misforstår jeg deg?

• Liker
Hep
  • Laddar…
1100 planke mm kan ikke gå over 600+600mm

Karrock
K kia2 skrev:
1100 mm går over to bjelker. 1200 ville gått over tre bjelker. Eller misforstår jeg deg?
Nei, du har rett. 1100 rekker til to bjelker, 1200 til tre.

K kia2 skrev:
1100 mm går over to bjelker. 1200 ville gå over tre bjelker. Eller misforstår jeg deg?
Nei det er jeg som tenker langsomt (og feil),
Jeg foreslår likefullt at du velger 1250 mm langt trevirke og fester det i to eller tre takbjelker,

Sist redigert:
  • Liker
Hep og 1 annen
  • Laddar…
Takk for hjelpen!

Kan jeg (foruten å feste panelet i stendere) dessuten feste det i gipsen? Dvs at der taljene sitter så skrur jeg gjennom panelet og opp i gipsen, kanskje med ekspanderende gipsplugg? Eller er det dumt? Fordelen ville i så fall være at taljene sitter fast ordentlig bra OG at panelet får ytterligere festepunkter.

Det som du kaller "panel" ser jo ut som en vanlig sponplate med hvit laminat (dvs slik man bygger hylleplater, garderobe eller skap av). Hva er det for material, vanlig hylleplate?
Det pleier å holde ganske dårlig å skru i med vanlig treskrue (sjekk kjøkkenskapens hengsler f.eks., eller hylleplan i garderobe som mer er glatte plugger som holder oppe med volumet i hullet enn gjenger.

Panelbord er jo av massivt tre, det kan gå å skru i.

Jeg tror nok at du kan få opp din sponplate i taket mot lektene, men det er nok mer usikkert å feste treskruer som skal tåle strekkbelastning i platen?

Fordi du ser ut til å ha lagt under gipsen i taket, kan du ha elektriske rør trukket innenfor gipsen. Vær i så fall nøye med at du ikke ved et uhell borer/skur i dem.

• Liker
kia2
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det som du kaller "panel" ser jo ut som en vanlig treplat med hvit laminat (altså slikt man bygger hylleplan, garderobe eller skap av). Hva slags materiale er det, vanlig hylleplan?
Det pleier å holde ganske dårlig å skru i med vanlig treskrue (se kjøkkenskapenes hengsler f.eks., eller hylleplan i garderobe som mer er glatte plugger som holder oppe med volumet i hullet enn gjenger.

Panelplanker er jo av massivt tre, det kan gå å skru i.

Jeg tror nok at du kan få opp din trefiberplate i taket mot lektene, men det er nok mer tvilsomt å feste treskrue som skal tåle strekkbelastning i platen?
Det er denne jeg har kjøpt:
22X195 YTTERPANEL Saget gran
https://www.byggmax.se/22x195-ytterpanel-p08021195

Burde vel gå an å skru i?

Angående strekkbelastning så vurderer jeg å dra skrue gjennom både platen og gipsen, med hjelp av ekspanderende gipsplugg. Kan det fungere?

K kia2 skrev:
Bør vel gå å skru i?
Bør gå helt utmerket å skru i.
Men brettet er ganske tynt, og for å kunne belastes med et tørkestativ trenger du nok noe grovere. Hvis du henger våt vask, risikerer du at skruen som bare sitter 16mm i brettet løsner og stativet og klesvasken faller ned.

F fribygg skrev:
Burde gå helt utmerket å skru i.
Men, planken er ganske tynn, og for å kunne belastes med et tørkestativ trenger du nok noe grovere. Hvis du henger opp våte klær risikerer du at skruen som bare sitter 16mm i planken løsner og stativet og vasken faller ned.
Takk. Det er derfor jeg vurderer om jeg kan skru igjennom både planken og gipsen. Gips pleier å tåle ganske mye belastning hvis man bruker ekspanderende gipsplugg. Det er min erfaring, men jeg har riktignok bare hengt opp tunge greier på veggen...

K kia2 skrev:
Takk. Det er derfor jeg vurderer om jeg kan skru gjennom både planken og gipsen. Gips pleier å tåle ganske mye belastning hvis man bruker ekspanderende gipsskruer. Det er min erfaring, men jeg har forsåvidt bare hengt opp tunge ting på veggen...
Selv om ikke gipsen tilfører så mye for å holde skruen, vil det bli mye bedre med en helgjenget skrue som går gjennom hele planken enn de du har valgt nå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.