Nå trenger jeg hjelp, og er takknemlig om dere kun svarer på dette om dere med all sikkerhet VET hva som kan skje.
Vi har på grunn av ujevn plate kaldtrekk ved svillen. Dvs, sannsynligvis slutter ikke svillen tett mot platen (kan det være så?, eller gjør lasten fra huset at svillen trykkes ned og det blir tett?) Under svillen ligger svillisolasjon. Nå til spørsmålet. Hva kan skje med huset når det er slik? Kan det gi problemer (bortsett fra at det trekker kaldt på gulvet og selvfølgelig koster penger i energi)? Finnes det noen gode måter å løse problemet på?

Med ditt nickname burde du vel være den som kan svare på dette ;)

Kald luft tørr luft som smyger inn ved svillen vil nok ikke gi andre problemer enn en og annen edderkopp eller maur som finner passasjen. Hvordan ventileres huset for øvrig, nybygg, tilbygg?

Haha, jo eller hur? :thumbup: I min verden kan det ikke skje så mye, men da vi er to i husholdningen og da jeg representerer den kvinnelige siden veier ikke mitt ord så tungt når den andre siden av den boende har bestemt seg for at hele huset kommer til å råtne opp på grunn av kondens fra gulvvarmen? Og på grunn av at varm og kald luft kan passere ut og inn under bunnsvillen? Huset er nybygd (2 år) og har Nibe 750 og vanlige ventilasjonsventiler ellers. Hva sier du?

Kuldebroer øker risikoen for fukt/mugg, http://www.lfs-web.se/koldbryggor-fukt.htm. Om det så foreligger muggrisiko for dere har jeg ingen anelse om. Det der med kondens fra gulvvarmen forsto jeg ikke. Risikoen er vel snarere at materialer innvendig i nærheten av kuldebroen/kaldtrekket kjøles ned, og at den fuktigere inneluften kondenserer mot det kalde.

En termografering ville jo gi svart på hvitt. Den billige varianten er en IR-termometer fra Clas Ohlson for å se om det er ekstremt kaldt. Hvis det er kaldere enn for eksempel vinduskarmer (og de ikke har kondens på seg når det er som kaldest), så ville jeg ikke bekymret meg. Lengre inn i veggen bør det jo være rolig siden det er konstant undertrykk og den fuktigere inneluften ikke kommer dit.

Nå snakker vi jo ikke om en kuldebro og kondensasjon på innsiden av en vegg, men snarere akkurat de samme forutsetningene som Byggnadsinspektören har med sine friskluftsventiler, en luftstrøm utenfra og inn (forutsatt at ventilasjonssystemet med tilhørende FLVP er riktig justert). Trykkprofilen er dessuten alltid slik at ved gulvet blir det en innstrømning av luft, ikke utstrømning.

Er det snakk om et enkelt punkt, eller gjelder det hele huset rundt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.