Hei
Bygget om garasjen til stue. Var aldri noen garasje, hadde det som bod, med gulvvarme.
Huset ble bygget i 2017. Nå har vi bygget et attefallshus og gjør om dette til stue.
Den ene veggen har litt mindre isolasjon enn resten, merker ikke noe til det, men når man vet at det er slik, vil man gjøre noe med det.
Da huset ble bygget, sa vi til Mjöbäcks at dette i fremtiden skulle bli stuen, og at isolasjonen på denne veggen skulle være som resten av ytterveggene, vi har jo gulvvarme også, men det ble likevel mindre isolasjon i denne veggen.

Nå har jeg ikke plass til å sette opp lekter og legge 45 mm isolasjon, og har derfor vurdert å legge plywood + gips over, føler at det ville gi litt ekstra isolasjon, både for varme og lyd, hva synes dere?
Legger ved bilde av dagens vegg.

• Håndtegnet skisse av veggens tverrsnitt med tekst som viser lagene: panel, luftspalte, utegips, isolering, plastfolie, og gips.
Mats-S
Det eneste jeg har innvending mot er å ha en plastfolie midt inne i isolasjonen. Det bryter mot alle regler når det gjelder plastfoliens plassering. Den skal ligge på den varme siden for å unngå kondens som deretter gir opphav til fuktskader i veggen. Som vanlig foreslår jeg forhydringspapp i alle situasjoner når man er tvilsom ang plastens innvirkning på fuktdannelse.

Men jeg ville aldri lagt plastfolie midt i isolasjonen ... selvfølgelig, man kan hevde at det er mer isolering på utsiden så det skal fungere. Vil man ta sjansen så kjøper man det argumentet, vil man være 100% sikker setter man plasten der den skal være i henhold til reglene :cool:

Mats-S Mats-S skrev:
Det eneste jeg har innvending mot er å ha en plastfolie midt inne i isolasjonen. Det bryter mot alle regler når det gjelder plastfoliens plassering. Den skal ligge på den varme siden for å unngå kondens som deretter gir opphav til fuktskader i veggen. Som vanlig foreslår jeg bruk av forhydringspapp i alle situasjoner når man er usikker ang plastens påvirkning på fuktighet.

Men jeg ville aldri legge plastfolie midt i isolasjonen .... sikkert, man kan hevde at det er mer isolasjon på utsiden så det skal fungere. Vil man risikere det så kjøper man det argumentet, vil man være 100% sikker setter man plasten der den skal være ifølge reglene :cool:

Hei Mats

Takk for ditt svar!
Tanken har vel slått meg angående plasten, men jeg tenkte at iom det er over gipsen som allerede sitter, så ....

Hvordan er dine tanker når det gjelder PIR isolasjon, fikk tips av en annen byggahus venn her på forumet. Finnes slik som er 3cm og en slik tilsvarer vel vanlig glassull av 10cm, å legge på en slik og den tynneste gipsen over...?

Mats-S Mats-S skrev:
Det eneste jeg har innvending mot er å ha en plastfolie midt inne i isolasjonen. Det bryter mot alle regler hva gjelder plastfoliens plassering. Den skal ligge på den varme siden for å unngå kondens som deretter gir opphav til fuktskader i veggen. Som vanlig forespråker jeg forhydringspapp i alle situasjoner når man er i tvil angående plastens innvirkning på fuktdannelse.

Men jeg ville aldri lagt plastfolie midt i isolasjonen ... vel, man kan hevde at det er mer isolasjon på utsiden så det skal funke. Vil man satse, så kjøper man det argumentet, vil man være 100% sikker, setter man plasten der den skal være i henhold til reglene :cool:
Du tar feil angående plastens plassering. Tvert imot er det ganske vanlig med 95mm isolasjon - plast - 45mm isolasjon. Der bruker man 45-rommet til installasjoner; stikkontakter med mer. Ellers trenger man å lage hull i plasten ved alle stikkontakter.
Plasten kan sitte 1/3-in. Nettopp derfor funker 95/45.

• Liker
1
  • Laddar…
Mats-S
D Daaaaaniel skrev:
Du tar feil angående plasseringen av plasten
Ikke om man følger reglene, plast er en forbannelse hvis det havner feil. Men selvsagt kan man prøve lykken hvis man føler for det, går det så går det. Men man gir garantert avkall på marginene ...

Angående elbokser så kan man teipe plasten ved dem med sølvteip, hvis man nå vil bruke litt tid på å unngå eventuelle fremtidige problemer ...
Det er mye i dag som er "ganske vanlig" innen bygg, som ikke alltid er korrekt. Vanlig fordi det går raskere og sparer penger. Men som hjemmepusler som TS er, så har han tid til å gjøre det riktig (y)

Gjør man korrekt så bruker man ikke sølvtape.

useless useless skrev:
Gjør man korrekt så bruker man ikke sølvtape.
Æsj da. Ingen komplikasjoner. Mats har jo stålkontroll! ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.