2.994 lest ·
7 svar
3k lest
7 svar
Kryssfiner strekkfasthet - hvilken retning?
Sterkest burde det vel være diagonalt?
Umiddelbart når jeg trykket "send", kom jeg på at det ikke i det hele tatt er selvsagt at det burde være det.
Maksimal belastning skrått mot fiberretningen er antagelig mindre enn "langs med", men er den større, halvparten, mindre enn summen av mot-og-med fiberretningen ved "rett" belastning?
Mer interessant spørsmål enn jeg først trodde
Umiddelbart når jeg trykket "send", kom jeg på at det ikke i det hele tatt er selvsagt at det burde være det.
Maksimal belastning skrått mot fiberretningen er antagelig mindre enn "langs med", men er den større, halvparten, mindre enn summen av mot-og-med fiberretningen ved "rett" belastning?
Mer interessant spørsmål enn jeg først trodde
Sist redigert:
Jeg kan ikke finne noe om forskjellige retninger i dokumentene jeg skummet gjennom iallfall.
https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/plywood/vanerply-prevent-k2070-oputsad-tg2/
https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/plywood/vanerply-prevent-k2070-oputsad-tg2/
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Sterkest er kryssfiner parallelt med "fiberriktningen". Finerne ligger i annenhver retning, så sterkest retning er i den retningen som har flest finér parallelt med "fiberriktningen".
Det pleier å være et oddetall lag i plywood. Dette for at begge yttersjiktene skal ha fibrene i samme retning. Men det er ikke alltid at alle sjiktene er like tykke. Jeg tror at den styrken som de tverrgående finerene har, er ubetydelig. Så en gjetning er at forskjellen er proporsjonal med forskjellen i den samlete tykkelsen av tverrgående og langsgående finér.
Hva er det som foranleder spørsmålet? Det føles som en litt uvanlig anvendelse å ha ren strekkbelasting på plywood.
Hva er det som foranleder spørsmålet? Det føles som en litt uvanlig anvendelse å ha ren strekkbelasting på plywood.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Kult med litt laminatteori!
@Avemo og @bossespecial er helt rett ute, et fanersjikt er veldig mye sterkere i fiberretningen enn på tvers, og med et oddetall sjikt blir overflatesjiktets fiberretning den sterkeste for platen. Forskjellen blir selvfølgelig mindre jo flere sjikt platen har. Hvis det er bøyningsbelastning blir forskjellen for ulike belastningsretninger større siden de ytterste sjiktene tar mer last.
Fant en interessant artikkel her:
https://www.scionresearch.com/__data/assets/pdf_file/0005/59666/NZJFS1431984BIER349_367.pdf
På s. 18 vises en fin sammenstilling av testresultater med ulike oppsett og belastningstyper i flere retninger relativt overflatesjiktets fiberretning.
@Avemo og @bossespecial er helt rett ute, et fanersjikt er veldig mye sterkere i fiberretningen enn på tvers, og med et oddetall sjikt blir overflatesjiktets fiberretning den sterkeste for platen. Forskjellen blir selvfølgelig mindre jo flere sjikt platen har. Hvis det er bøyningsbelastning blir forskjellen for ulike belastningsretninger større siden de ytterste sjiktene tar mer last.
Fant en interessant artikkel her:
https://www.scionresearch.com/__data/assets/pdf_file/0005/59666/NZJFS1431984BIER349_367.pdf
På s. 18 vises en fin sammenstilling av testresultater med ulike oppsett og belastningstyper i flere retninger relativt overflatesjiktets fiberretning.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
