Skal legge fiskebensparkett i dette rommet:
Rom under renovering med delvis lagt gulv med blå kabel og metallplater over gulvvarmesystem, veggene er nedstrippet til murpussen. Rom med gulvvarmerør og reflekterende metallplater på treunderlag, klart for legging av fiskebensparkett. Veggene er uferdige med synlig mur.
Det går ikke an å legge på dette underlaget. Så skal lime og skru fast plywood først.

Men hvilken dimensjon? Tilknyttet til dette rommet har vi gjort samme greie. Da brukte vi 6mm litt mindre plater fra jem&fix. Det funket helt ok, men måtte reise rundt i Skåne og kjøpe alt de hadde for å få sammen antallet som trengtes.

Var i dag og så på 7 mm plater på Bauhaus. De var jo utrolig slappe og bølgete. Kanskje blir det bra når de er limt og skrudd fast.

10 mm varianten føltes veldig mye mer stabil.
Prisen blir ca. 2400 dyrere, så ikke så ille.
Men hvordan blir det med varmefordelingen fra gulvvarmen?

Hva ville dere valgt?

Passer på å spørre hva dere hadde brukt for å fylle ut rommet under vinduet der radiatoren har stått?

• Liker
gz76
  • Laddar…
Jeg skrudde og limte 10mm kryssfiner og limte stavparkett på det.

Skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg brukt avrettingsmasse som underlag!

anders07 anders07 skrev:
Jeg skrudde og limte 10mm kryssfiner og limte stavparkett på det.

Skulle jeg gjøre det om igjen ville jeg avrettet med flytende avrettingsmasse som underlag!
De som har avrettet med flytende avrettingsmasse hos oss sa at det ikke var bra. De kunne ikke garantere når det var tre under, så tre over. At det ville bevege seg ulikt eller noe.
Ellers var det min tanke fra begynnelsen.

M Mortsken skrev:
De som har flytsparklet annet hos oss sa at det ikke var bra. De kunne ikke garantere når det var tre under, så tre over. At det skulle bevege seg forskjellig eller noe.
Ellers var det min tanke fra starten.
Brors litt på ditt underlag?

Er det sporet gulvspon direkte på bjelkelaget kun?

Ellers er det jo minst 12mm flytsparkel + nett på det du har i dag. Hadde føltes skikkelig dårlig å legge treplater over sløyfene, vil jo drepe gulvvarmen.

Edit: hør med andre i bransjen, man flyter jo på spon med trebjelkelag når man lager baderom f.eks. Da er det vel andre krav til stivhet når det skal til klinker. Har selv fått gjort det hjemme

L Lechuza skrev:
Brors lite på ditt underlag?

Er de sporet gulvspon direkte på bjelkelaget kun?

Ellers er de jo minst 12mm flytsparkel + nett på det du har i dag. Hadde følt meg skikkelig dårlig med å legge treplater over sløyfene, det vil jo drepe gulvvarmen.
Det dreper ikke gulvvarmen, men den dempes betydelig. Jeg har installert en vifte konvektor ekstra i taket på øvre etasje fordi gulvvarmen er så begrenset på grunn av for tykk treverk på.

I nedre etasje har jeg travertin, så der varmer det desto bedre.

Gulv gips kunne jo være et bedre alternativ kanskje?

L Lechuza skrev:
Kommer an på ditt underlag?

Er det sporet gulvspon direkte på bjelkelaget kun?

Ellers er det jo minst 12mm avrettingsmasse + nett på det du har i dag. Hadde føltes veldig dårlig å legge treplater over sløyfene, vil jo drepe gulvvarmen.

Edit: hør med andre i bransjen, man flyter jo på spon med trebjelkelag når man lager bad f.eks. Da er det riktignok andre krav til stivhet når det skal til flis. Har selv fått gjort det hjemme
Det er sporet gulvspon på dette:
Rom under renovering med avdekket gulv, synlige trebjelker og isolasjon. Rør for gulvvarme er installert. Veggene er uferdige med delvis puss.
Isolasjon er der også.
Gulvvarmen fungerer i det andre rommet. Men der er som sagt bare 6mm kryssfiner.

De ser ut som de er bra forsterket av deg! Det er ikke samme krav til bøyestivhet når det gjelder parkett som klinker. Ser ikke helt problemet med at gutta ikke vil flyte på de der? Hør med andre i bransjen for flere vinkler.

Men spesialprimer med sand i, nett og minst 12mm flyt over slyngene er bransjestandard ellers i ditt tilfelle.

L Lechuza skrev:
De ser ut som de er bra forsterket av deg! Det er ikke samme krav til bøyestivhet når det gjelder parkett som klinker. Ser ikke helt problemet med at gutta ikke vil flyte på de der? Hør med andre i bransjen for flere vinkler.

Men spesial primer med sand i, nett og minst 12mm flyt over slyngene er bransjestandard ellers i ditt tilfelle
Har sendt til et par andre.
Fått svar fra dem at de kan gjøre det. Men prisen på 43 000 blir vel saftig.
Skal sjekke med en 7mm plywood og se hvordan det ser ut.

Nei shit for en svindel! Fikk flytesparklet 13 kvm i vår vaskerom med et industri flytesparkel fra finja for noen år siden, omtrent dobbelt så dyrt som vanlig flytesparkel. Det kosta med arbeid 13k etter rot!

Flytesparkel er relativt billig og det går jo virkelig fort for de som gjør det. Sjekk videre eller kjør på 7mm du fant, er det bølgete så bare mer lim og skru tettere egentlig.

Tenker du å skruve, så marker på vegger hvor sløyfene går, samt rett ovenfor i taket med hengende snor hvor det går svinger og/eller tvers over.
Dra ut limet med en 6, eller 8mm tagget sparkel jevnt over platen på baksiden.

Tenk på at du kan trenge å skru fast (og ev. lime) platene først!

Jeg anbefaler dog fortsatt flytsparkel... ☺️

anders07 anders07 skrev:
Golvvgips kunne jo være et bedre alternativ kanskje?
Ja, det kanskje ville vært et bedre alternativ.

anders07 anders07 skrev:
Tenker du skruer så merk på veggene hvor sløyfene går, samt rett over i taket med hengende snor hvor det går svinger og/eller tversover.
Dra ut limet med en 6, eller 8mm tannet sparkel jevnt over platen på baksiden.

Tenk på at du kan trenge å skru fast (og evt. lime) platene først!

Jeg anbefaler dog fortsatt flytsparkel... ☺️
Vi tegnet ut hvor sløyfene gikk når vi gjorde det forrige gang.
Fungerte utmerket.

Hei,

Jeg har nettopp jobbet med akkurat det samme "problemet" og dessverre blitt skikkelig skremt av noen som har snakket om viktigheten av å ha godt underlag akkurat for "massivtreløsninger" som fiskebeinsparkett da den sveller og trekker seg sammen. Har snakket med leverandører av flytsparkel som har fortalt at de har vært med på at man har lagt for tynt og brukt "vanlig" flytsparkel og at parketten da har revet opp flytsparkelen med sprekker/bulking som resultat.

For treunderlag har jeg hørt fra parkettfirmaer at tommelfingerregelen er "like tykt underlag som parkett"....

Dessverre gir jo et for tykt underlag også et tykt gulv og gulvvarmen blir tregere, og leser man på LK:s anvisninger så sier jo de at man skal kontakte dem ved over 25mm gulvtykkelse (og når man gjør det får i hvert fall jeg ikke så fornuftige svar, mer enn at "gå ned i gulvtykkelse").

Via en parkettleverandør fikk jeg anbefaling om å bruke følgende:

https://aprobo.com/product/uniboard/

...som skulle være laget akkurat for å ligge under parkettgulv (tykkelsen til tross).... Jeg har ennå ikke bestemt meg, men det føles nå som det "bedre" alternativet, om enn skikkelig dyrt.

Så synes jeg vel det er bedre å legge et treovergulv enn å flytsparkle hvis man kan... Om man har uflaks og rammes av en skade så tror jeg det blir vanskelig å få løs alt flytsparkelen og beholde gulvvarmen uskadd....

Følger med spenning videre diskusjon og eventuelle beslutninger.

I det tilstøtende rommet skrudde vi som sagt 6mm kryssfiner.
Det har fungert uten problemer i 2 år i alle fall.
Så, jeg er ikke spesielt redd for at det ikke vil fungere. Men vil selvfølgelig ha gulvet så bra som mulig og få ut så mye som mulig av gulvvarmen.
Er det da, 7 mm eller 10 mm kryssfiner, eller kanskje gulvgips som jeg skal ta.

Andre rommet.
Rødt mursteinsrom under renovering med montert gulvvarme, uferdige vegger og gulv av kryssfiner, plast dekket dør og noen rørdeler på gulvet.
Lyst kjøkken med mursteinsvegg, mørke skap og hvit benkeplate. Store vinduer gir utsikt til hage. Parkettgulv med fiskebeinsmønster.

• Murvegg med en døråpning dekket av plastfolie i et renoveringsprosjekt.
  • Herringbone parkettgulv i stue med trapp og åpen kjøkkenløsning, sett mot glassdør og hage.
  • Trapp med tretrinn, hvite rekkverk og lys opplyst vegg, med en katt som sitter i bunnen av trappen. Kjøkken og spisestue i bakgrunnen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.