Hei alle!

Trenger litt hjelp til å sanity-sjekke min krypkjeller. Vårt hus er bygget i 1951, en 1,5-etasjes med kjeller.

En tilbygging ble gjort i 2018, som står på krypkjeller. Gulvet har vannbåren gulvvarme.

Her om dagen tok jeg meg inn i krypkjelleren for å kikke litt siden vi snart har bodd her ett år. Observasjoner og spørsmål:

* bunnen ser ut til å være av pukk med en dampsperreplastfilm over, det er vel fornuftig. Men pukk er hardt og skarpt, burde man unngå å krype på den så man ikke punkterer den?

* krypkjelleren har en ventilasjonsåpning i ett hjørne, men ikke mer. Burde vel være minst to, ellers blir det jo bare stående luft? Tilgangsluken kan kanskje stå på gløtt men da blir det jo åpent for dyr. Burde nok lage en ventilasjonsåpning til, ikke sant?

* undersiden av gulvet ser ut til å være av huntonittplater, som henger ned. En del glipper her og der. Burde man utbedre hengingen eller glippene? Sette fast tverrgående små regler eller noe?

* det finnes en stikkontakt, antar at det er smart å ha dratt til en ev. vifte eller avfukter?

* den gamle vannutkasteren satt igjen og var tilkoblet. Koblet ut og plugget, men kan det være noen grunn til at den ble latt igjen? De satte inn en ny vannutkaster på samme vannledning så noen må ha tenkt "la oss beholde den gamle også".

* det er en ledning som går til ...noe, den er murt inn. Tør ikke koble inn den heller :)

Så hva tror dere? Er det noe som skriker "fix me before it's too late"?

Ventilkanal i krypgrund, venstre hjørne med murvegg og plastrør. Gulv dekket med plastfilm og byggmaterialer. Tekst peker til "vent-kanal" og "gamla byggnaden". Undersiden av gulvet i en krypkjeller med synlige masonittplater som saggar og viser gliper mellom plater og bjelker. Krypgrunnen med makadam og plastfilm på gulvet, synlig ventilasjonsgitter i hjørnet, treverk og masonittplater i taket. En hånd i hanske holder en elektrisk ledning med plugg i en krypkjeller. Bakgrunnen viser betongvegger og en plastduk over grus. Betongmur i krypgrunn med makadam og plastfolie på gulvet, ventilasjonsåpning i hjørnet og merkbar høydeforskjell i plasten. Isolasjon med kabler og en stikkontakt i en krypkjeller.

Og her, den beryktede vannkasteren! Sitter nær strømuttaket, bak ventilasjonskanalen. De to svarte isolerte rørene er vann til gulvvarmen.

Vannutkaster i kjeller, nær et elektrisk uttak og ventilasjonskanal. To svarte isolerte rør leder vann til gulvvarme, betongvegger i bakgrunn. Vannutkaster ved elektrisk kontakt, nær ventilasjonskanal. To isolerte rør for gulvvarme vises mot en vegg og et betonggulv.

• Svart isolerte rør for gulvvarme, plassert nær ventilasjonskanalen i et rom hjørne med betongblokkvegger og trepanel i taket.
Hva skal du fikse? Treverket ser jo helt nytt ut, så alle eventuelle endringer du gjør vil sannsynligvis forverre noe...

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hva skal du fikse? Treverket ser jo helt nytt ut, så alle eventuelle endringer du gjør vil sannsynligvis forverre noe...
Ja det er det jo, og jeg vil at det skal være maksimalt holdbart så det er vel det jeg lurer på egentlig - om det er en ulempe med hvordan det ser ut nå. F.eks. økt fuktighet i gulvkonstruksjonen pga glipper og svikt.

F
Måler du luftfuktigheten?

Litt merkelig å la vannutkasteren være der.

Personlig hadde jeg nok tettet ventilen og satt en avfukter, men trinn én er å måle og se om det virkelig er nødvendig. At det siger litt i trossbotten er nok ikke noe større problem, så lenge isolasjonen ikke faller ut.

• Liker
PH Skottvång
  • Laddar…
slothy slothy skrev:
eks. økt fuktighet i gulvkonstruksjonen pga gliper og sagg.
Det er jo ikke lufttett selv om platene sitter som de skal, så det blir ikke mer fukt av at de henger litt.

Len deg tilbake og nyt en velfungerende krypkjeller.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Måler du luftfuktigheten?

Litt merkelig å la vannuttaket være der.

Personlig hadde jeg nok tettet ventilen og satt inn en avfukter, men trinn ett er å måle og se om det virkelig er nødvendig. At det siger litt i blindgulvet er nok ikke noe stort problem så lenge ikke isolasjonen faller ut.
Skal måle! Har en mengde sensorer, men på andre steder akkurat nå. Men veldig godt å få data på sånt.

Bra innspill. Skal ha det i bakhodet når jeg har mer kjøtt på beina. Føles som at hvor man enn ser finner man rariteter. I går ble "male takoppbygget" til "bytt fasadekledning på takoppbygget" og "platen rundt stos og mot skorstein er ikke tett". :)

useless useless skrev:
Det er jo ikke lufttett selv om platene sitter som de skal, så det blir ikke mer fukt av at de henger litt.

Len deg tilbake og nyt en velfungerende krypkjeller.
Bra tenkt. Takk.

F
slothy slothy skrev:
Skal måle! Har en mengde sensorer men på andre steder akkurat nå. Men veldig greit å få data på sånt.

Bra innspill. Skal ha det i bakhodet når jeg har mer kjøtt på beina. Føles som at hvor man enn ser finner man rariteter. I går ble "male takkupan" til "bytte fasadekledning på takkupan" og "blikket rundt stos og mot skorstein er ikke tett". :)
Hehe sånn er det alltid med hus, støter alltid på nye problemer. Men din krypkjeller ser ikke ut til å være en akutt sådan iallfall.

F Fideliox skrev:
Hehe så er det alltid med hus, støter alltid på nye problemer. Men din krypkjeller ser ikke ut til å være en akutt en i hvert fall.
Toppen, godt å høre 😁 På tide å måle fuktighet over tid og se om jeg trenger å ta tak i ventilasjonen i så fall. Da kan jeg fokusere på å klatre på taket så lenge 🎉💥 Takk for svaret!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.