Hei,
Vi har et hus med krypkjeller fra 1985. Vi har i prinsippet totalrenovert hele huset. I forbindelse med at vi la inn gulvvarme så flytsparklet vi store deler av første etasje. Jeg opplever nå at gulvet er som en tromme. Når man går på gulvet så vibrerer det og man hører for eksempel glass i skap som klirrer. Opplever også at det er som dype dunk (basstromme) når man går på gulvet.
Er dette vanlig forekommende i hus med krypkjeller? Kan vårt valg å flytsparkle gulvet ha påvirket?

R
Høres dessverre ut som at din mistanke er riktig angående flytsparklingen.

Høres ut som at gulvet er for stivt nå, og de små bevegelsene som tidligere ble dempet av bjelkene, blir i stedet som du sier en tromme.

Hadde krypkjeller før, og visst kunne det skramle i glassene iblant når barna sprang rundt og hoppet. Kun trebjelkelag.
Men absolutt ikke når man gikk rundt normalt.
En vaskemaskin med litt for mye i kunne også få vibrasjoner til å forplante seg til kjøkkenskap.

R RalleB skrev:
Høres dessverre ut som at din mistanke er rett angående flytsparklingen.

Høres ut som at gulvet er for stivt nå, og de små bevegelsene som tidligere dempes av bjelkene blir i stedet, som du sier, en tromme.

Hadde krypkjeller før, og visst kunne det klirre i glassene av og til når barna løp rundt og hoppet. Kun trebjelkelag.
Men absolutt ikke når man gikk rundt normalt.
En vaskemaskin med litt vel mye i kunne også få vibrasjoner til å forplante seg til kjøkkenskap.
Jeg innbilte meg at det skulle bli bedre når vi flytsparklet - bedre stabilitet = mindre vibrasjoner - men innser nå at det kanskje fikk motsatt effekt...
Spørsmålet er om noen har en idé på hva man kan gjøre med det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.