Jeg har et hus med ventilert krypkjeller og opplever kraftige kulderas langs gulvet der yttervegg møter bjelkelag, spesielt bak kjøkkenskapene.

Jeg har undersøkt med varmekamera og får 1–4 °C langs hele gulv/vegg-linjen, til tross for ca 21 °C innendørs.

Fakta:
Krypkjeller med plast på bakken
Bjelkelag ifølge protokoll i lettbetong (vurdert som "risikofri konstruksjon")
Ingen synlige luftlekkasjer
Kulden kjennes i selve konstruksjonen, ikke som tydelig trekk
Samme mønster langs hele veggen

Er dette normalt for en slik konstruksjon?
Har noen opplevd lignende?
Hva er korrekt, permanent tiltak fra krypkjelleren?

Bilder fra under alle kjøkkenskap som står på ben

• Termografikamera viser temperaturforskjeller i gulvet, med kaldere områder nær yttervegg. Temperaturmåling på 1,7 °C indikerer kaldras.
  • Termografibilde viser en FLIR-varmekameraavlesning med temperatur på 1,8 °C, med farger som indikerer ulike temperaturer langs en overflate.
Karam 12 Karam 12 skrev:
Jeg har et hus med ventilert krypkjeller og opplever kraftig kaldras langs gulvet der yttervegg møter bjelkelag, spesielt bak kjøkkenskapene.

Jeg har undersøkt med varmekamera og får 1–4 °C langs hele gulv/vegg-linjen, til tross for ca 21 °C innendørs.

Fakta:
Bjelkelag ifølge protokoll i lettbetong (vurdert som “risikofri konstruksjon”)
Kulden føles i selve konstruksjonen, ikke som tydelig trekk

Har noen opplevd lignende?
Hva er korrekt, permanent tiltak fra krypkjelleren?

Bilder fra under alle kjøkkenskapene som står på bein
Er det riktig bygget så burde det ikke være slik. Hvis huset er nybygd så kanskje det er på tide å ta det opp med entreprenøren.

En liten redusert isolasjon kan kanskje forekomme akkurat der veggen møter grunn, men det skal ikke være så kaldt som du måler synes jeg?

Tverrsnitt av vegg og grunn, viser isolasjonslag og plassering ved veggmøtet.

Karam 12 Karam 12 skrev:
Jeg har et hus med ventilert krypkjeller og opplever kraftig kaldras langs gulvet der yttervegg møter bjelkelag, spesielt bak kjøkkenskapene.

Fakta:
Bjelkelag ifølge protokoll i lettbetong (vurdert “risikofri konstruksjon”)
Kulden kjennes i selve konstruksjonen, ikke som tydelig trekk

Har noen vært med om lignende?
Hvilken er korrekt, permanent tiltak fra krypkjelleren?

Bilder fra under alle kjøkkenskap som står på ben
Jeg hadde noe lignende, opplevde at det gikk luft mellom gulv og vegger, veggene fungerte som skorstein, og spesielt under skap langs yttervegg var det merkbart kaldt. Problemet forsvant helt når jeg bygde til kjøkkenet og rev den ytterveggen. Jeg forsøkte å sprøyte inn fugeskum, litt bedre men ikke bra resultat av skummet.

• Liker
zurre5
  • Laddar…
Huset er bygget 75 men ble renovert i 2021. Det finnes isolasjon samt Osb så gips på den og under er en krypkjeller.

Gulvet generelt på 18 grader men rett under alle skapene er det mye kaldere.

• Vegg med synlig isolasjon og trepanel, verktøy og bokser på gulvet foran, relatert til renoveringsprosjekt fra 2021 i et hus fra 1975.
Karam 12 Karam 12 skrev:
Huset er bygget 75 men ble renovert i løpet av 2021
Det finnes isolasjon samt Osb så gips på den og under er krypkjeller.

Gulvet generelt på 18 grader men akkurat under alle skap er det mye kaldere.
Foregår det at det er syltetettningen som mangler eller at grunnlaget er for ujevnt.

• Rull av sylltetting ved siden av en pakke med Paroc isolasjonsmateriale.
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
V VictorDb skrev:
Formoder at det er sylltätningen som mangler eller at grunnen er for ujevn.
Ja det kan absolutt være noe å undersøke
Takk for bra tips og takknemlig for all tips jeg kan få for å finne ut av problematikken

Karam 12 Karam 12 skrev:
Takk for gode tips og takknemlig for alle tips jeg kan få for å løse problematikken
Drev mellom gulv og vegg

Jeg måtte krype i dag og undersøke med varmekamera for første gang. Det viste seg at dårlig isolasjon og kondens som bildene viser, og den samme kuldebroen nede som går direkte opp.

Bjelkelagskanten mangler vindtetting og isolerende barriere
Mineralullen henger fritt og viser tydelig såkalt støvfilter-effekt, som viser at kald luft strømmer gjennom konstruksjonen
Overflatetemperaturer ned til cirka −4 °C har blitt målt i isolasjonen

to inspeksjonsrapporter som frikjenner konstruksjonen Er ikke dette en skjult feil?

• Mineralull med synlige tegn på kondens og dårlig isolasjon i en bygningsstruktur, mangler vindtetting og isolerende barriere.
  • Temperaturmåling med varmekamera viser kaldeste punkt på -4,3 °C, indikerer dårlig isolasjon og køldbrygge i byggkonstruksjon.
Karam 12 Karam 12 skrev:
Jeg fikk krype i dag og undersøke med varmekamera for første gang. Det viste seg at dårlig isolering og kondens som bildene viser og det samme kuldebro ned som går direkte opp.

Bjelkelagskanten mangler vindtetning og isolerende barriere
Mineralullen henger fritt og viser klar såkalt støvfilter-effekt, som viser at kald luft strømmer gjennom konstruksjonen
Overflatetemperaturer ned til cirka −4 °C har blitt målt i isolasjonen

to inspiseringsprotokoller som frikjenner konstruksjonen Er ikke dette en skjult feil?
Undersøkelsesplikt vs. Skjulte feil
Dette er det vanskeligste punktet. Som kjøper har du en omfattende undersøkelsesplikt.
Støvfilter-effekt: At mineralull er misfarget av støv er et klassisk tegn på luftlekkasje. Hvis dette var synlig i krypkjelleren ved kjøpet anses det ofte som et "varseltegn".
Varseltegn: Hvis en inspeksjon eller en okulær kontroll (at man ser) gir indikasjoner på mangler, utvides din undersøkelsesplikt. Da forventes det at du går videre, f.eks. ved å bruke varmekamera eller åpne konstruksjonen.

Hvis feilen krevde varmekamera og minusgrader ute for å vises, kan det argumenteres for at det var skjult ved en vanlig visning/inspeksjon.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
5 59Hansåke skrev:
Undersøkelsesplikten vs. Skjulte feil
Dette er det vanskeligste punktet. Som kjøper har du en omfattende undersøkelsesplikt.
Støvfanger-effekt: At mineralull er misfarget av støv er et klassisk tegn på luftlekkasje. Hvis dette var synlig i krypkjelleren ved kjøpet, anses det ofte som et "varseltegn".
Varseltegn: Om en besiktigelse eller en okulær kontroll (at man ser) gir indikasjoner på mangler, utvides din undersøkelsesplikt. Da forventes det at du går videre, f.eks. ved å bruke varmekamera eller åpne konstruksjonen.

Om feilen krevde varmekamera og minusgrader ute for å synes, kan det argumenteres for at det var skjult ved en vanlig visning/besiktigelse
I tillegg til det er det skjult feil om det ikke kan anses å være rimelig med hensyn til husets tilstand og alder.
Om jeg forstod det riktig så var det i og for seg renovert, men bygget for rett lenge siden?

Legg pengene og energien på å tette ville jeg si. Det er en lang oppoverbakke å få det til skjult feil, særlig om du med å krype inn under grunnen og filme med varmekamera (+okulært) lett kunne se at det virket mistenkelig - det er jo ikke en destruktiv undersøkelse...

• Liker
Aser
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.