Hei,

Jeg har nettopp pusset omtrent 10 kvm kjellervegg og veggen har blitt kjempefin bortsett fra den siste meteren hvor noe har skjedd.

Vi spoler tilbake. Det er en kjellervegg i en rekkehusrekke som vender mot naboen, altså ikke en yttervegg. Med en saneringsfres har jeg slipt bort den silikatmalingen som satt og blottet pussen. Denne veggen skal flislegges, og jeg måtte derfor jevne den ut. Trinn 1 var å grunne med Webers rødgrunn og trinn to var pussing med C-bruk. Jeg har forvannet veggen og ettervannet pussen. Likevel ser den siste meteren ut som på bildene.

Den gamle pussen satt veldig hardt, så jeg fjernet ikke alt. Rundt sprekkene er det bomlyd, men ikke der pussen ser OK ut. På det siste bildet har jeg banket bort pussen rundt en sprekk. Pussen som sitter rundt, sitter som fjell, men, som sagt, ikke akkurat ved sprekken.

Jeg har to mulige feilkilder. Akkurat der sprekkene er, var veggen mer ujevn og pusslaget ble litt tykkere. Jeg klarte også å miste den siste sekken i bøtta med vann, så blandingen ble ikke 100 % i henhold til instruksjonen, men litt løsere. Kan dette være feilen?

Ville dere banket bort alt eller bare der det er bomlyd og pusset igjen hullene? Trenger råd.

• Sprukket kjellervegg med pussskader, verktøy på gulvet foran veggen. Småsprekker synlige langs overflaten. Ujevn puss nær gulvet.
  • Kjellervegg med sprukket puss, noen steder avdekket. Metallverktøy lent mot veggen, ujevn overflate langs gulvet.
  • Sprukket murpuss på en kellervegg; nære bilde viser ujevnt puss rundt en synlig sprekke, med rester av fast, gammel puss rundt området.
  • Liker
roger2011
  • Laddar…
Begynner å helle mot å slå ned rundt sprekkene. Input noen?

D
Weber c-bruk 135? Sprekker hvis man påfører et tykkere lag enn 1 cm. Hvis det skal flislegges, slå det bort rundt sprekkene som er bom og påfør i flere omganger i stedet.

Edit: Nå så jeg de første bildene. Det ser ut som bruket har rent nedover. Så enten veldig surt bruk i et for tykt påslag. Eller så har du ved en feiltakelse mettet veggen når du vannet den, den skal være fuktig men aldri gjennomvåt. Er det betonghullstein bak?

Sist redigert:
  • Liker
Billy___
  • Laddar…
For tykt lag. Jeg hadde bare skrapt ut sprekkene og reparert (pusset) med flislim. Deretter primer og flislim før flisene

Sent svar men jeg banket der jeg hadde bomlyd og la på i to omganger i stedet. Da ble veggen fin. Nå er den flislagt siden 1,5 år og alt sitter oppe :)

• Liker
gaia
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.