Hei!

Jeg har fått levert et dusin planker fra en lokal byggevarehandler. Disse skal brukes til vindskier og er tydelig bestilt for dette formålet.

De fleste ser helt ok ut for meg som amatør snekker. Men noen planker er som en bue der det er ca. 2-3 cm forskjell i midten på ca. 5 m lengde, og noen er litt vridde som en "skrue" med tilsvarende forskjell, i tillegg til at det finnes sprekker inn fra endene som er noen desimeter på noen planker.

Hvor skjeve, krokete og sprukne planker må man akseptere? Finnes det ulike kvalitetsnivåer?

Mvh
Fredrik

Jeg får alltid et antall propellvirke når jeg bestiller større mengder som leveres hjem. Har begynt å ikke akseptere dem i det hele tatt, men sender dem tilbake eller drar dit med dem og bytter dem mot rette. Det har ikke vært noe problem med selve byttet, bare merkelig at man sender sånt i det hele tatt. Men til byggevarehandelens forsvar er noe buntet slik at det ikke synes at det er en propell før man klipper båndene. Men tydeligvis må man dra og hente virket selv for å slippe sånt skrapvirke, det kan ikke brukes til noe bra.

Hei frav.

2-3 cm på 5 meter? Hva er det å krangle om? Legg en gran-planke i solen noen timer, så skal dere se på saker!

Selvfølgelig finnes det ulike klasser. Man får hva man betaler for. Men selv prima virke kan ødelegges om man behandler det feil.

Å velge selv er selvfølgelig best, som Jan-Å skrev, men ikke bli forskrekket om det er litt vridd, så lenge det ikke er for mye kvist.

Om det har sprukket i endene, har det sannsynligvis blitt tørket feil. Er det dårlig virke, skal man ikke betale for prima!

Det lønner seg alltid å påpeke mangler. Men tre er tre! Levende materiale.

mvh Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.