38.594 lest ·
64 svar
39k lest
64 svar
Kraftige økninger i priser på byggematerialer!
Nå snur det, på trevirke og osb i alle fall. Nå kommer snart de første prisjusteringene hos i det minste noen byggevareforhandlere med en nedgang i pris på disse produktene. Samtidig stiger det og varsles for enda høyere på snekkervarer, stål m.m.
E EI30-SaC skrev:
Gøy at i det minste noe er på vei ned, da kanskje de utlignes mot hverandre og blir noenlunde normale priser igjen...E EI30-SaC skrev:
Fortell mer! Hvor har du hørt om dette og hvilken størrelsesorden er det? Planen er å bestille hus på onsdag så det er viktige spørsmålE EI30-SaC skrev:
Hvor og hvordan må dessverre forbli hos meg, men det gjelder i det minste en av de større aktørene i sørlige Sverige.Singenjören89 skrev:
Vet at en av de store kjøkkenleverandørene øker 4-5% ved månedsskiftet.
Det samme gjelder for dørleverandør, men da 10%.
Har nå også fått høre om kommende prisjusteringer nedover for trelast innen veldig nær fremtid. Skal avrope huset i morgen så vet ikke hvilket ben jeg skal stå på riktig!E EI30-SaC skrev:
Vår kontrakterte pris er indeksregulert i henhold til MT 74 og fast i 8 måneder fra kontraktsinngåelse, noe som betyr at den er fast til 1/3. Hvis stommen leveres før dette gjelder nåværende pris, hvis stommen leveres etter, indeksreguleres den altså. Akkurat nå har vi stommleveransen planlagt 1,5 måneder før, men kan jo utsette den hvis vi ønsker. Hvordan ville dere gjort det?
Indeksen nå er rekordhøy såklart, men prisen vi "vedder mot" er den i juni som er ca. 4% lavere enn nå. Her står mer om indeksen: https://www.tmf.se/statistik/index/mt74/
Hm... dører og vinduer snekring skal stige altså. Hva kommer det av?
Vi har låst alle priser siden "første" økningen så har sluppet alle andre økninger som har vært etter det, noe som føles bra. Det eneste vi står i valget og kvalet om nå er om vi skal ha OSB i veggene. Jeg vil jo selvfølgelig ha det, men det virker ikke fristende å betale ca. 100 000 - 120 000kr for å få det inne i huset (165kvm). Arbeidet er ca. 30-40% og resterende 60-70% er prisen for OSB... Så håper OSB:en er på vei nedover nå.. Hvilke priser beveger vi oss fra og hvor kan man tenke seg å ende opp om 1 måned for en 90x250 plate?E EI30-SaC skrev:
En kilde sier at de vil synke litt hele tiden til de ser at mengden private personer begynner å handle igjen.
så går det skulle jeg holde hodet kaldt med alle større kjøp til feb. Men ingenting bekreftet utenom bare hva jeg har hørt
så går det skulle jeg holde hodet kaldt med alle større kjøp til feb. Men ingenting bekreftet utenom bare hva jeg har hørt
På vei mot november. Hva ser vi? Synes ikke prisene har sunket i det hele tatt, eller for visse varer knapt 10%
Snakket med en kompis som jobber hos en av våre største husprodusenter. Han sa at folk kjøper som aldri før uansett, så det finnes ingen åpenbare grunner til å senke prisene. Ifølge ham skal det mye til før betydelige korrigeringer gjøres. Vi avropade huset for et par uker siden uansett, virkelig vanskelig å spekulere i dette så vi kjørte bare.H Henrik Sim skrev:
Har gitt opp litt å følge med i prisutviklingen, dels håpløst ustabilt situasjon og også ny jobb med litt endrede forutsetninger for å se i framtiden.
Men fikk en prognose på utviklingen for Q3 og Q4. Kan vel bare konstatere at det kommer til å bli verre før det blir bedre... Ser ut som det ikke snur nedover i løpet av 2022 i hvert fall.
Men fikk en prognose på utviklingen for Q3 og Q4. Kan vel bare konstatere at det kommer til å bli verre før det blir bedre... Ser ut som det ikke snur nedover i løpet av 2022 i hvert fall.