38.593 lest ·
64 svar
39k lest
64 svar
Kraftige økninger i priser på byggematerialer!
Tenkte om de sitter på lange kontrakter / prissäkringen at det i det minste tar tid før det slår gjennom, på den andre siden var det vel kanskje 1½-2 år siden eller så prisene begynte å øke så neppe på pre-2020 års nivå uansett.
Det er prisen som er viktig ikke rabatten. De kan ha hvilken rabatt de vil bare prisen er billigst.E EI30-SaC skrev:God kveld godt folk.
Vil bare gi et råd til alle dere som står i startgropene får innkjøp av materialer til noe større prosjekt.
I min yrkesrolle har jeg god innsikt i innkjøpsavtaler til samtlige byggevarehandlere i landet. Kan trekke noen eksempler på varslede prisøkninger men generelt vil det meste stige kraftig.
Armeringsstål - opp 12%
Totalt opp 35% siden i høst.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utrolig bra akkurat nå.
Konstruksjonsvirke (C24) - opp 15%
Totalt opp 40% siden i høst.
Mangel pga. stengte sagbruk i begynnelsen av pandemien, barkbiller, og våt mark i skogen. USA gir det dobbelte for en kubikk furu så det lønner seg å sende det bort.
OSB - opp 20%
Kommer til å stige ytterligere en måned, så er prognosen at samtlige byggevarehandlere har tømt sine lagre og da er det slutt.
Kommer til å komme inn støtvis f.o.m april men prisnivået vil trolig forbli.
Planlegg i stedet med kryssfiner, sponplate, rupanel eller ekstra hard gips.
Øvrige plateprodukter - opp 10 - 20%
På grunn av mangelen på osb vil det bli rift om øvrige trebasserte plateprodukter på markedet.
Så med andre ord så kan et bindingsverkshus stige med ca. 10-20% i materialkostnad sammenlignet med kalkyler gjort i høst. Som det ser ut nå kan det skille 5% fra en uke til en annen.
Mitt råd er å sette i gang og få til ordre uten at byggefirmaet eller byggevarehandleren har rett til justering evt. vente til i høst og se om situasjonen har stabilisert seg.
E EI30-SaC skrev:God kveld godt folk.
Vil bare gi et råd til alle dere som står i startgropene får innkjøp av materialer til noe større prosjekt.
I min yrkesrolle har jeg god innsikt i innkjøpsavtaler til samtlige byggevarehandlere i landet. Kan trekke noen eksempler på varslede prisøkninger men generelt vil det meste stige kraftig.
Armeringsstål - opp 12%
Totalt opp 35% siden i høst.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utrolig bra akkurat nå.
Konstruksjonsvirke (C24) - opp 15%
Totalt opp 40% siden i høst.
Mangel pga. stengte sagbruk i begynnelsen av pandemien, barkbiller, og våt mark i skogen. USA gir det dobbelte for en kubikk furu så det lønner seg å sende det bort.
OSB - opp 20%
Kommer til å stige ytterligere en måned, så er prognosen at samtlige byggevarehandlere har tømt sine lagre og da er det slutt.
Kommer til å komme inn støtvis f.o.m april men prisnivået vil trolig forbli.
Planlegg i stedet med kryssfiner, sponplate, rupanel eller ekstra hard gips.
Øvrige plateprodukter - opp 10 - 20%
På grunn av mangelen på osb vil det bli rift om øvrige trebasserte plateprodukter på markedet.
Så med andre ord så kan et bindingsverkshus stige med ca. 10-20% i materialkostnad sammenlignet med kalkyler gjort i høst. Som det ser ut nå kan det skille 5% fra en uke til en annen.
Mitt råd er å sette i gang og få til ordre uten at byggefirmaet eller byggevarehandleren har rett til justering evt. vente til i høst og se om situasjonen har stabilisert seg.
D Dalapagen skrev:
Fy søren hva dyrt, dere er i og for seg e3 så må sikkert kompensere for mindre volumer.
. I storbyen betaler man ikke mer enn 2000kr m3
Resultat 4,5 år senere, prisøkning på 40% inflasjonsjustert. Huvva!
/Høghus
https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
/Høghus
https://x.com/ekonomigurun_/status/1970829150773792831
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur hanterar ni de kraftigt ökade fjärrvärmepriserna?
Värme allmänt -
Pelletspriser faller kraftigt i Tyskland men ej i Sverige?
Värme allmänt -
Här ökade priserna på lägenheter mest sista åren
Artikelkommentarer -
Får hyresgästen bidrag till den ökade elpriser
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kraftigt ökade kabelpriser på gång?
El