38.593 lest ·
64 svar
39k lest
64 svar
Kraftige økninger i priser på byggematerialer!
Skal man bygge i år må man regne med kraftig økte priser samt leveranseproblemer. Ta høyde i tidsplanleggingen. Vi ÅF får ikke engang ordrebekreftelse fra visse leverandører uten det som kommer det kommer og man vet knapt når. Trevirke, cellplast, trebaserte plateprodukter er verst.
Det har skjedd en liten bedring på cellplasten de siste ukene, men prisene er ca. dobbelt så høye som slutten av forrige år.
Samtlige leverandører øker prisene løpende nå, så ingen bedring i sikte enda.
Det har skjedd en liten bedring på cellplasten de siste ukene, men prisene er ca. dobbelt så høye som slutten av forrige år.
Samtlige leverandører øker prisene løpende nå, så ingen bedring i sikte enda.
Takk for infoen, gutter. Da føles det som vi kan låse avtalen på vårt nybygde hus (totalentreprise). Jeg tror generelt sett ikke på at man kan time markedet, og det samme gjelder da huskjøpet. Har vanskelig for å se at prisene plutselig skulle gå ned til hva de en gang var.. skulle man vente 1-2 år med å bygge, så kanskje de går ned litt, men det kan like gjerne være fortsatt like dyrt som det er i dag, da prisene uansett indeksjusteres i løpet av denne tiden. Samt at det føles som at etterspørselen generelt sett øker og kommer til å øke på f.eks. tre.
Tror du at det er smart å kjøpe lister og gipsplater nå tross at jeg ikke trenger dem før oktober? Jeg holder på med å bygge et hus og får litt vondt i magen av utviklingen. Tok hjem en hjørnelist i uken uten å spørre prisen og i dag kom fakturaen: 100.: eksklusiv moms per meter. Dørfoder er "bare" dobbel pris akkurat nå. Eller skal man ha is i magen og håpe at prisen synker til høsten?E EI30-SaC skrev:Vi har i Sverige hatt sammenligningsvis lavere priser men nå begynner vi å komme ikapp. Så en del av økningene vil bli værende. Mye av dette skyldes mangel på råvarer eller uheldige tilfeldigheter av ulike faktorer. Min personlige gjetning er at det vil roe seg mot høsten og evt. synke noe deretter.
Visst har det blitt dyrt. Men 1700 USD per 0.00236 m3 er vel likevel å ta i. 
Akkurat listverk skal ha økt utrolig mye, hørte at en av de største leverandørene økte med 50% for noen uker siden. Vanskelig å si når, har hørt både Q4 i år og så sent som 2025 før det stabiliserer seg.J J Vos skrev:Tror du det er smart å kjøpe lister og gipsskiver nå t selv om jeg ikke trenger dem før oktober? Jeg driver med å bygge et hus og får litt vondt i magen av utviklingen. Tok med en hjørnelist denne uken uten å spørre prisen, og i dag kom fakturaen: 100.: eksklusive mva per meter. Dørkarmer er "bare" dobbel pris akkurat nå. Eller skal man ha is i magen og håpe at prisen synker til høsten?
Det siste jeg har hørt nå er at fra og med Q4 (1 okt) blir snekkervarer ca. 10% dyrere, det vil si vinduer, kjøkken og dører. Og da gjelder det det som leveres etter den datoen. Antar dog at forhandlere allerede regner inn den økningen i sine tilbud nå.
Nå (i begynnelsen av uken, 19. juli) steg prisen på lekter 30-40% til, Flere enn jeg som mistet lysten til å bygge ... ?
Ja, man holder nok nede kjøpene mer i alle fall og venter med å kjøpe til man virkelig trenger det. Det hadde vært interessant om man kunne spå hvordan prisene for trevirke/stål står om et år. Jeg har dessverre ingen anelse.H Henrik Sim skrev:
Småbyggingen burde avta ganske kraftig kan man jo tenke. Altså typisk gjerder, boder, og terrasser. Mindre nødvendige, og trelastpriser er en veldig stor del av totalkostnaden.H Henrik Sim skrev:
Husbygging vil nok også avta, men i mindre grad og med mer etterslep. Jeg tviler på at folk som har alt klart for å begynne å bygge plutselig utsetter det på grunn av økte trelastpriser (dessuten veldig uklart om det vil være så mye bedre neste sommer). Man tar nok den smellen og lever litt fattigere en stund.
Så de som allerede er i gang bygger ferdig, de som fortsatt planlegger husbygging utsetter i større grad.
Man kan vel bare håpe at det snur nå.
Enig. På den andre siden vet man jo ikke heller om dette er en "ny standard". Er ikke så innsatt i priser på byggmaterialer men føles rent spontant som om det er mye vanskeligere å "tilbakeføre" priser nå når man har gjort økninger i hele leddet. Tror det er veldig vanskelig å time uten at man skal bare være langsiktig og ser man tilbake om 5-20 år så har man nok gjort et bra valg uansett kan man jo håpeB Barriospurer58 skrev:Småbyggingen burde avta ganske kraftig kan man jo tenke. Dvs type gjerder, boder, og terrasser. Mindre nødvendige, og trelastpriser er en veldig stor del av totale kostnaden.
Husbygging vil også avta, men i mindre grad og med mer etterslep. Tvil om at folk som har alt klart for å begynne å bygge plutselig utsetter det på grunn av økte trelastpriser (dessuten veldig uklart om det kommer til å bli så mye bedre til neste sommer). Man tar nok den smellen og lever litt fattigere en periode.
Så de som allerede er i gang bygger ferdig, de som fortsatt planlegger husbygging utsetter i større grad.
Man kan vel bare håpe at det snur nå.
Min gjetning er at det vil synke litt fra hva nå toppen blir, og så blir det nye standarden. Mest fordi prisreduksjon, uansett faktisk pris, fungerer bra for å selge ting til folk. Litt annen situasjon her selvfølgelig, men samme psykologi som ligger bak salg.D Drojn skrev:Helt enig. På den andre siden vet man jo ikke heller om dette er en "ny standard". Er ikke så oppdatert på priser angående byggematerialer, men føler spontant at det er mye vanskeligere å "tilbakekalle" priser nå når man har gjort økninger i hele leddet. Tror det er veldig vanskelig å time uten at man skal bare være langsiktig og ser man tilbake om 5-20 år så har man nok tatt et godt valg uansett kan man jo håpe![]()
Det er mulig at det ikke fungerer, kanskje ville det få folk til å slutte å bygge i tre. Belegningsstein i stedet for treterrasse, betonghus i stedet for trehus, osv.
Helt enig med deg om at det er ganske nytteløst å prøve å time markedet. Jeg har selv bestemt meg for å bare bygge videre, den eneste forskjellen er at jeg har brukt mer tid på å presse ned kostnaden i alle ledd, noe jeg kanskje ikke hadde hatt energi til med "de gamle" prisene. Kommer neppe til å angre det uansett hva som skjer med prisen.
Vi skal akkurat til å innhente tilbud på utbygging ca 100m2 + 60m2 terrasse. Regner med å komme i gang i år og la det gå over årsskiftet (rot-fradrag). Er en del stål til stolper for terrassen (andre etasje) og deretter masse tre selvfølgelig… samt betong til grunnmuren.
ville vært interessant med en oppdatering. Synes det er vanskelig å forstå hvordan prisen vil påvirke "små bygg". Blir det 20,30, 40 000kr dyrere i materialer eller 100-200 000kr dyrere?
ville vært interessant med en oppdatering. Synes det er vanskelig å forstå hvordan prisen vil påvirke "små bygg". Blir det 20,30, 40 000kr dyrere i materialer eller 100-200 000kr dyrere?