Har søkt i forumet men finner ingen aktuell tråd som besvarer mitt spørsmål. Vi skal bytte himling i vår stue, ca. 28 kvm, det finnes akkurat nå bare tverrgående bjelker med stort mellomrom og det trenger derfor å bli foret ytterligere samt at takplater i gips skal monteres. Vi skal sparkle og male selv. Hvor mange timer tar arbeid med å forsterke konstruksjonen og montering av gipsplater? Altså, hva burde kostnaden ende på? Vi vurderte å muligens gjøre samme forandring på kjøkkenet på 16 kvm men det kan vente om det blir så utrolig dyrt som det virker... vi har nok dårlig oversikt over byggebransjen :-/ Håper at noen har god oversikt og kan hjelpe!
 
Y
Jeg vet ikke hva det koster, men tenker at det burde de klare på en dag.

Det jeg egentlig ville fremføre var å tenke en ekstra gang angående gipsplater, og at sparkle samt male selv krever erfaring for å få det glatt og fint.

"Riktige" innertak kanskje er dyrere å kjøpe, men lettere å montere, krever ikke kostbart sparkel og maleri samt sprekker ikke.

Det er ikke gøy når det sprekker senere. *ser dystert på mine innertak*
 
Hei!
Jo jeg skjønner, men vil gjerne ha et slett innertak ellers vurderer jeg panel likt "rough" som brukes på vegg. Men takk da aner jeg at det kanskje er litt høyt beregnet. De har kalkulert 56 timer for de 28 kvm og 36 for de evt 16 kvm på kjøkkenet.
 
  • Liker
John Tamrell
  • Laddar…
Jo jeg forstår at det der med sparkling er tricky, men det var byggevarehuset som sa at det var smidig om man kjøpte riktig takgips med en liten fasing rundt hele platen, da blir det bare en veldig liten del sparkling. Men jeg har også vurdert det at det kan bli sprekker, får kanskje sjekke med flere yrkeskunnige.
 
J Jezzie skrev:
Jo jeg forstår at det der med sparkling er triksent, men det var byggevarehuset som sa at det var smidig om man kjøpte skikkelig takgips med en liten fasning rundt hele platen, da blir det bare en veldig liten del sparkling. Men jeg har også vurdert at det kan bli sprekker, må kanskje sjekke med flere yrkeskunnige.
Det takgipsen de mener er sånne man bare sparkler skruehodene. Da blir det et rutemønster av platene ved ferdig resultat. Jeg har sånne takgipsplater i garasjen min.

Garasje med takgipsskiver, synlige skruvmønstre, oppbevaring og byggearena med verktøy, stiger og diverse gjenstander samt en hems med rekkverk.
 
Ja, akkurat sånne er det, men han mente at man kunne sparkle den lille sprekken som er mellom platene på en enklere/bedre måte enn å sparkle på vanlige gipsplater som har den brede senkningen for tape/strimmel. Men som sagt, har bare hørt dette fra en person, så det kan jo tenkes at det ikke er så bra idé tross alt.
 
K
Jeg tror ikke det er en god idé, det vil garantert sprekke om du ikke har noen remse.
Kjør på store skiver og monter selv, lei bort sparkling hvis du ikke er trygg på eller orker å få det pent selv.
 
  • Liker
putte22
  • Laddar…
Ja som sagt, gjør hele jobben selv, eller iallfall monteringen av platene.

Du setter spikerslag i taket, det er planker på 28x70mm (forutsetter maks 120cm mellom bjelkene). Sett dem cc 30. Man kan sette cc40 også, men da må det settes spikerslag rundt kantene på rommet også. Det blir for lang spennvidde for en gipskant med 40cm.

Lei en plateløfter, koster typ 200 for en helg. Det er en stige med en jekk som presser platen mot taket. Det går veldig lett å få opp platene med en heis. Du arbeider med platen i behagelig høyde, heiser den opp på plass, og skrur. Jeg vil huske at skruen skal sitte cc30 rundt kantene, og så cc60 "midt på" platene (sjekk med noen som vet).

Å sette opp platene er superenkelt sammenlignet med sparkling.

OM du sparkler selv så kjøp eller lei en slipemaskin-giraff. Det er en slipemaskin med langt skaft, kobles til en støvsuger. Det blir nesten støvfritt. Og man sliper lett 20 kvm på en time.

Min erfaring som uerfaren taksparkler her hjemme, er at man som nybegynner må regne med å først sparkle i 3 omganger (sparkel for remsen, sparkle over, en utfyllingssparkling for det man har gått glipp av). Så slipe, og så bättringssparkle og slipe ytterligere 2 - 3 ganger. Proffene sparkler i to omganger (eller til og med én gang), og sliper så, ferdig.
 
  • Liker
Jezzie
  • Laddar…
Okei, vi må nok ta en skikkelig vurdering på dette og se oss litt rundt. Men omtrent 50000:- for å få satt opp lekter og gips føler vi ikke at vi kan prioritere :-/

H hempularen skrev:
Ja som sagt, gjør hele jobben selv, eller i det minste monteringen av platene.

Du setter glespanel i taket, det er bord på 28x70mm (forutsetter maks 120cm mellom bjelkene). Sett dem cc 30. Man kan sette cc40 også, men da må det settes glespanel rundt kantene på rommet også. Det blir for lang spennvidde for en gipskant med 40cm.

Lei en plateheis, koster omtrent 200 for en helg. Det er en stillas med en jekk som presser platen opp mot taket. Det er veldig enkelt å få opp platene med en heis. Du arbeider med platen i komfortabel høyde, heiser opp den på plass, og skrur. Jeg vil minnes at skruen skal sitte cc30 rundt kantene, og så cc60 "midt på" platene (sjekk med noen som vet).

Å sette opp platene er enkle saker sammenlignet med sparkling.

OM du sparkler selv så kjøp eller lei en slipgiraff. Det er en slipemaskin med langt skaft, kobles til en støvsuger. Det blir nesten støvfritt. Og man sliper lett 20 kvm på en time.

Min erfaring som uerfaren taksparkler her hjemme, er at man som nybegynner må regne med å først sparkle i 3 omganger (sparkel for remsen, sparkle over, en utfyllingssparkling for det man har gått glipp av). Deretter slipe, og deretter bättringsspackle og slipe ytterligere 2 - 3 ganger. Proffene sparkler i to omganger (eller til og med en gang), og sliper deretter, ferdig.
H hempularen skrev:
Ja som sagt, gjør hele jobben selv, eller i det minste monteringen av platene.

Du setter glespanel i taket, det er bord på 28x70mm (forutsetter maks 120cm mellom bjelkene). Sett dem cc 30. Man kan sette cc40 også, men da må det settes glespanel rundt kantene på rommet også. Det blir for lang spennvidde for en gipskant med 40cm.

Lei en plateheis, koster omtrent 200 for en helg. Det er en stillas med en jekk som presser platen opp mot taket. Det er veldig enkelt å få opp platene med en heis. Du arbeider med platen i komfortabel høyde, heiser opp den på plass, og skrur. Jeg vil minnes at skruen skal sitte cc30 rundt kantene, og så cc60 "midt på" platene (sjekk med noen som vet).

Å sette opp platene er enkle saker sammenlignet med sparkling.

OM du sparkler selv så kjøp eller lei en slipgiraff. Det er en slipemaskin med langt skaft, kobles til en støvsuger. Det blir nesten støvfritt. Og man sliper lett 20 kvm på en time.

Min erfaring som uerfaren taksparkler her hjemme, er at man som nybegynner må regne med å først sparkle i 3 omganger (sparkel for remsen, sparkle over, en utfyllingssparkling for det man har gått glipp av). Deretter slipe, og deretter bättringsspackle og slipe ytterligere 2 - 3 ganger. Proffene sparkler i to omganger (eller til og med en gang), og sliper deretter, ferdig.
 
Gjør du det selv så blir det ca 2 000 i materiell for plater, spredt panel og skruer.
 
  • Liker
Fred_HL
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.