Skal kortsiden på gulvspon alltid ligge på en bjelke(mellombjelkelag)? eller kan man legge skjøtene som man vil?...som sagt så har jo ikke et gammelt hus alltid eksakt cc60:D..blir jo mye spill ellers....
/
M

Mikael_L
Sist redigert:
ahaa...må sjekke hva slags merke det er på mine da. Har da ikke spart på limen:)....
/
M

aaa...har jo kjøpt på beijer....skal sjekke hva det står på dem...

Hvorfor er sponplate skruen av kryss-sort i stedet for torx?...jeg opplever at det går en del bits nå når jeg skrur gulvspon:)...

Mikael_L
Vanskelig å lære gamle hunder å sitte. :P

Hehe.. jeg spurte om nettopp dette på Byggmax for en tid siden...
-Øh.. sjekk med noen andre.. Beijers for eksempel...?

Til saken hører at vi nok har 10-15 mil til nærmeste Beijer Bygg, men Byggmax-selgeren virket ikke ha noen som helst peiling på de gulvsponplatene de solgte. :)

Leste på platene som bauhaus har, ligger tydeligvis monteringsanvisning i hvert 10. pakke...

Der stod det Nja (helst ikke) med krav på flere skruer på siste regla.

Et annet spørsmål om man har et rom som er typ 370cm * 400cm, blir det ok å legge den kortere biten omvekslende på høyre og venstre side?

Blir det ikke bra om du legger løpende?
Den biten (kapte) du får over når du har lagt en rad begynner du med på neste rad og så fortsetter på samme vis?
Som når du legger klikkgulv osv. :)

trojlee skrev:
Hvorfor er sponplateskruen av kryss-sort i stedet for torx?...jeg opplever at det går en del bits nå når jeg skrur gulvspon:)...
Jeg har med godt resultat skrudd gulvspon med biltemas treskruer med forsenket hode og Torx. Skruehodene er noe større i diameter enn vanlige sponplater, men dette har verken jeg eller gulvleggerne hatt noe problem med.

FredrikR skrev:
Hehe.. jeg spurte om nettopp dette på Byggmax for en tid siden...
-Øh.. sjekk med noen andre.. Beijers for eksempel...?

Til saken hører at vi nok har 10-15mil til nærmeste BeijerBygg, men Byggmaxselgeren virket ikke ha noe som helst peiling på de gulvsponplatene de solgte. :)
Jeg sjekket opp dette for et par år siden, da (vet ikke om det fortsatt gjelder) så solgte byggmax finske plater og den produsenten anbefalte å skjøte over bjelke.

FredrikR skrev:
Blir det ikke bra om du legger løpende?
Den biten (kappede) du får over når du har lagt en rad begynner du med på neste rad og så fortsetter på samme vis?
Som når du legger klikkgulv osv. :)
Jeg tror at problemet med løpende er at de bortkappede bitene blir for korte, tenkte å kjøpe 1 av de lengre og en av de kortere til hver omgang.

Men skal skissere litt på løpende.

Tiger79 skrev:
Jeg tror at problemet med løpende er at de kappede bitene blir for korte, tenkte å kjøpe 1 av de lengre og en av de kortere til hver omgang.

Men skal skisse litt på løpende.
Aha :)
Men om du gjør som du kanskje var inne på da?
Legg så du får forskjøvne skjøter, altså start med hel plate i første rad, ta deretter en delt plate som første i rad 2, hel i rad 3 osv.

Kanskje fører til en del svinn, men det er måten jeg ville lagt gulvsponet på. :)

FredrikR skrev:
Aha :)
Men om du gjør som du kanskje var inne på da?
Legg så du får forskjøvne skjøter, altså start med hel plate i første rad, ta deretter en delt plate som første i rad 2, hel i rad 3 osv.

Kanskje fører til noe spill, men det er måten jeg ville lagt gulvsponet på. :)
Takk for svar :)

Hvis jeg gjør som jeg var inne på kan jeg nok klare å få skjøtene på en bjelke...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.