Hei! Vi holder på å totalrenovere og har nå kommet til oppbyggingen av et nytt bad. Den eneste eksisterende veggen er for øyeblikket ytterveggen. Vi skal altså opp med de resterende 3 veggene. I dag er gulvet på stedet brutt opp ned til bjelkelaget. De nye veggene vil altså plasseres direkte på bjelkelaget. Nå lurer jeg på hvor langt det kan være mellom bjelkene for at veggen skal bli stabil? Bør vi kortle mellom de bjelkene som går vinkelrett mot veggen, slik at hele svillen har underlag?
Vi veier også mellom tre- og stålstendere. Spontant føles jo trestenderne mindre følsomme for "sprekker i underlaget". Hva tror dere?
Vi veier også mellom tre- og stålstendere. Spontant føles jo trestenderne mindre følsomme for "sprekker i underlaget". Hva tror dere?
Det blir jo ingen egentlig last på veggen så du trenger ikke kortle på grunn av det synes jeg. Derimot så skal jo gulvet ligge på noe, og det er ikke bra å ha cc60 uten støtte, av den grunn bør du stoppe i noe som gulvsponet (eller hva du nå skal ha) får ligge på. Så forstår jeg det som at du skal bygge et baderom der det ikke har vært det tidligere og gjetter at du skal ha fliser lignende på gulvet? Du bør da forsterke bjelkelaget under baderommet, ellers risikerer du at fuger sprekker eller enda verre at tetningslaget går i stykker.
Et bilde vil gi deg flere forslag på passende konstruksjon.
Et bilde vil gi deg flere forslag på passende konstruksjon.
Klikk her for å svare