Hei,
trenger rådgivning angående hvor mange klosser som trengs til dette bjelkelaget.
Arkitekten tegnet ikke inn noen - men jeg synes likevel det bør kryssnok eller montere
klosser. Spørsmålet er bare hvor og hvor mange?
Mvh
Hobbit
trenger rådgivning angående hvor mange klosser som trengs til dette bjelkelaget.
Arkitekten tegnet ikke inn noen - men jeg synes likevel det bør kryssnok eller montere
klosser. Spørsmålet er bare hvor og hvor mange?
Mvh
Hobbit
1. Ja overetasje
2. Nei en HEA 260 ståldrager
3. 6410
4. Ja i øvre høyre ark
Ja akkurat, limtre, stålbjelke, hjertvegg whatever ...Hobbit skrev:
Men du svarer snilt på nøyaktig det spørsmålet jeg stiller, *hehe*
Med 220x45 i C24 og limskrudd 22mm gulvspon vil du ha tilstrekkelig stabilt med en spennvidde på 3200 per rom. Jeg tror ikke du egentlig trenger kortåkle eller kryssavstive rett og slett.
Vettetusan om jeg selv ville giddet.
Men om du bestemmer deg for å gjøre det, må det holde veldig bra med en rad kortlinger per rom, midt i rommet.
Slik gjorde jeg der jeg hadde spennvidde på ca 3800
http://www.byggahus.se/showthread.php?t=155701
Den som spør skal få svar - selvfølgelig. 
Jeg synes heller ikke at bjelkene kan vri seg.
Jeg vil bare fordele belastningen så mye som mulig.
Overetasjen kommer til å være et loft som sønnen min skal få som første ungkarsrede. Og man vet jo hva en flokk ungdommer kan finne på - typ hoppe på trampoline innendørs..............
Så visst kan det være litt overdrevet med kortlingar og 170 vegger istedenfor 145, og HEA 260 istedenfor HEA 240 - men bygger jeg så bygger jeg for evigheten liksom .....
Jeg synes heller ikke at bjelkene kan vri seg.
Jeg vil bare fordele belastningen så mye som mulig.
Overetasjen kommer til å være et loft som sønnen min skal få som første ungkarsrede. Og man vet jo hva en flokk ungdommer kan finne på - typ hoppe på trampoline innendørs..............
Så visst kan det være litt overdrevet med kortlingar og 170 vegger istedenfor 145, og HEA 260 istedenfor HEA 240 - men bygger jeg så bygger jeg for evigheten liksom .....
Ja, ikke kryssavstiver man for at bjelkene ikke skal vri seg, men for å få et mer stivt gulv. Kryssavstivingen tvinger bjelkene ved siden av å ta en del av kreftene og dermed nedbøyningen ved punktlaster.
Hater du virkelig å mistenke at du får litt bevegelse, skal du kryssavstive bjelkelaget ditt, helst med en rad i midten av hvert fag, dvs. ca. 1,6 meter fra yttervegg. Men ikke glem å skru og lime gulvspon senere, det gjør utrolig mye for å redusere bevegelse.
Hater du virkelig å mistenke at du får litt bevegelse, skal du kryssavstive bjelkelaget ditt, helst med en rad i midten av hvert fag, dvs. ca. 1,6 meter fra yttervegg. Men ikke glem å skru og lime gulvspon senere, det gjør utrolig mye for å redusere bevegelse.
Kapar tråden.... Angående limmat golvspån. Skall man limma dem i bjälklaget eller bara i varandra (not-spont)?
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370644,18.134520
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370644,18.134520
Skal limes mot bjelkelaget og i not/fjær. Og skrus.Larsa skrev:
For øvrig, har omtrent samme spennvidder som TS og ingen kortlingar...det er jo en levning fra tiden før gulvspon og skrue-liming. Opplever ingen svai tross småbarn som hopper og løper rundt.
Ville nok brukt tid og penger på å minske cc-avstanden til cc 30 over hele bjelkelaget hvis det var en risiko for at ungdommene skal hoppe i stykker sponplatene eller sette det i bevegelse. Alternativt legge et selvbærende 25mms furugulv som gulv over sponplatene, tvers over bjelkene, for å ytterligere sikre opp.
Både og.Larsa skrev:
Last ned monteringsanvisningen for akkurat dine gulvsponskiver og så følger du denne.
Der pleier det å spesifiseres alt, fra limtype og mengde til hvor det skal limes.
Klikk her for å svare