Hei.
Har satt opp OSB inne på gavlspissene nå.
Tenkte det hadde vært kjekt å kunne feste gipsplatene midt på også, altså mellom 2 stendere.
Men burde ikke gipsskruen da være veldig kort? f.eks. 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) ellers kjører jeg jo skruen i plasten og rett i "luften" = uheldig.
Har satt opp OSB inne på gavlspissene nå.
Tenkte det hadde vært kjekt å kunne feste gipsplatene midt på også, altså mellom 2 stendere.
Men burde ikke gipsskruen da være veldig kort? f.eks. 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) ellers kjører jeg jo skruen i plasten og rett i "luften" = uheldig.
Nå er det litt sent kanskje, men pleier man ikke å sette:
'yttervägg' | plast | regel | osb | gips
slik at du har et installasjonsrom på 45mm bak OSB-en? Da slipper du akkurat det problemet du snakker om, spesielt siden du sannsynligvis vil ha diverse gjennomføringer for stikkontakter og annet i veggen?
'yttervägg' | plast | regel | osb | gips
slik at du har et installasjonsrom på 45mm bak OSB-en? Da slipper du akkurat det problemet du snakker om, spesielt siden du sannsynligvis vil ha diverse gjennomføringer for stikkontakter og annet i veggen?
nei det har begynt med for noen år siden. og alle gjør ikke såMicke64 skrev:Nå er det litt sent kanskje, men pleier man ikke å sette:
'yttervegg' | plast | regel | osb | gips
slik at du har et installasjonsrom på 45mm bak OSBn? Da unngår du akkurat det problemet du snakker om, spesielt siden du sannsynligvis vil ha diverse gjennomføringer for stikkontakter og annet i veggen?
Renovator
· Gävleborg
· 8 220 innlegg
Jarmo-dialekt: Riktige menn trenger ingen installasjonsrom. De setter sine bokser og rør direkte i rockwollen med bar overkropp. Og de håndskruer alle plater uten noen jævla skrutrekker. Osb+gips? Råspont direkte og håndsager alle planker med sløv håndsag. Jævla fjoller! Haha, nei men seriøst, installasjonsrom ville spart en del krøll, og 25mm båndet finnes på beijer som sagt men da må man like sitt bygge for det koster, alt på beijer koster multum om man ikke har bra rabatter. Sjekket rundt på nettet om det finnes å bestille?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 innlegg
Plasten pleier jo ellers å flytte på seg. Så skrur man gjennom den så sitter jo fortsatt skruen igjen i plasten. Det er nok snarere et "problem" når man tar bort en skrue som har vært på plasten og gnidd.
Synes det er mye unødvendig mas rundt dette med plast. Bare nå de siste årene som vi skal ha plast overalt xD
Synes det er mye unødvendig mas rundt dette med plast. Bare nå de siste årene som vi skal ha plast overalt xD
Takk for alle raske svar...
Dette er i garasjen = vil ha all el synlig og lett tilgjengelig ved eventuell endring.
Er det ingen fare å kjøre gjennom plasten så kjører jeg med vanlig lengde på gipsskruen, tenkte ellers at det hadde vært bra å unngå å punktere den.
Dette er i garasjen = vil ha all el synlig og lett tilgjengelig ved eventuell endring.
Er det ingen fare å kjøre gjennom plasten så kjører jeg med vanlig lengde på gipsskruen, tenkte ellers at det hadde vært bra å unngå å punktere den.