N
Hei.
Har satt opp OSB inne på gavlspissene nå.
Tenkte det hadde vært kjekt å kunne feste gipsplatene midt på også, altså mellom 2 stendere.
Men burde ikke gipsskruen da være veldig kort? f.eks. 24mm (11 mm OSB + 13 mm gips) ellers kjører jeg jo skruen i plasten og rett i "luften" = uheldig.

hvorfor ikke dra dem i reglene med forskjøvne skjøter kontra osb:en?

M
Nå er det litt sent kanskje, men pleier man ikke å sette:

'yttervägg' | plast | regel | osb | gips

slik at du har et installasjonsrom på 45mm bak OSB-en? Da slipper du akkurat det problemet du snakker om, spesielt siden du sannsynligvis vil ha diverse gjennomføringer for stikkontakter og annet i veggen?

25mm båndet gipsskrue finnes på blant annet Beijer bygg. Ganske vanskelig å få tak i ellers, jeg måtte kjøpe en eske med 4 typer skrue for å finne 20mm skrue for gips.

S
Micke64 skrev:
Nå er det litt sent kanskje, men pleier man ikke å sette:

'yttervegg' | plast | regel | osb | gips

slik at du har et installasjonsrom på 45mm bak OSBn? Da unngår du akkurat det problemet du snakker om, spesielt siden du sannsynligvis vil ha diverse gjennomføringer for stikkontakter og annet i veggen?
nei det har begynt med for noen år siden. og alle gjør ikke så

Dr Fozz skrev:
25mm bandet gipsskruv finnes hos blant annet Beijer bygg. Ganske vanskelig å få tak i ellers, jeg måtte kjøpe en eske med 4 slags skruer for å finne 20mm skruv for gips.
Akkurat, 25mm bandet skruv finnes...

SBH skrev:
nei det har begynt for noen år siden. og alle gjør ikke det
De burde. Det synes i alle fall jeg som elektriker. ;)

//Patrik

S
Patrik_Hed skrev:
De burde. Det synes i alle fall jeg som elektriker. ;)

//Patrik
hvorfor skal dere alltid ha det så enkelt? :p

• Liker
David-O
  • Laddar…
Jarmo-dialekt: Riktige menn trenger ingen installasjonsrom. De setter sine bokser og rør direkte i rockwollen med bar overkropp. Og de håndskruer alle plater uten noen jævla skrutrekker. Osb+gips? Råspont direkte og håndsager alle planker med sløv håndsag. Jævla fjoller! Haha, nei men seriøst, installasjonsrom ville spart en del krøll, og 25mm båndet finnes på beijer som sagt men da må man like sitt bygge for det koster, alt på beijer koster multum om man ikke har bra rabatter. Sjekket rundt på nettet om det finnes å bestille?

På samme tema, hvor stort problem er noen hull i diffusjonssperren typisk for gardinstang, et bilde mm?

Plasten pleier jo ellers å flytte på seg. Så skrur man gjennom den så sitter jo fortsatt skruen igjen i plasten. Det er nok snarere et "problem" når man tar bort en skrue som har vært på plasten og gnidd.

Synes det er mye unødvendig mas rundt dette med plast. Bare nå de siste årene som vi skal ha plast overalt xD

N
Takk for alle raske svar...
Dette er i garasjen = vil ha all el synlig og lett tilgjengelig ved eventuell endring.
Er det ingen fare å kjøre gjennom plasten så kjører jeg med vanlig lengde på gipsskruen, tenkte ellers at det hadde vært bra å unngå å punktere den.

N
Goteborg skrev:
hvorfor ikke dra dem i stenderne med forskjøvede skjøter i motsetning til osb:n?
Jo det er det jeg mener, Har jo cc 60 og skruer der, men vil jeg sette skruer på 30 også havner jeg i "luften" men det kanskje er meningsløst og skruer sløseri i den høyere skolen ....

120 gips skruer man med en avstand på cc 60, og 90 gips på cc 45.
Man pleier også å sette et par skruer mellom skruradene i taket, bunnen og skjøtene.

Alt annet er overkurs, og skaper bare mer arbeid.

SBH skrev:
nei det har begynt med for noen år siden. og alle gjør ikke det
For noen år siden????? 30 år siden vi bygde nytt og da var det standard!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.