Hei,

Skal legge laminatgulv. I dag ligger det en plastmatte i rommet.

Nærmest den ene veggen, cirka en meter fra veggen og innover, heller gulvet cirka 8mm på en meter.

Finnes det noen enkel og god metode for å korrigere dette før man legger laminatgulvet? Tenker at flytsparkel over en plastmatte ikke kan være særlig bra.

Laster opp to bilder av hvor mye det heller (ignorer libellen som vises på bildet. Den andre "rette" libellen er i lodd på det andre bildet.

• Boblelibelle på gulvfliser viser gulvets helning.
  • Bilde av et vater plassert på et gulv som viser nivåforskjell i gulvets helning. Den gule væsken i libellen indikerer om gulvet er plant.
Spørsmålet er hvorfor det er tilfeller i det hele tatt.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
G Gräsmattenörden skrev:
Hei,

Nærmest den ene veggen, cirka en meter fra veggen og innover, heller gulvet cirka 8mm på en meter.

Finnes det noen enkel og god metode for å korrigere dette før man legger laminatgulvet?
Tenker at flytsparkel på en plastmatte kan jo ikke være særlig bra.

Legger opp to bilder på hvor mye det heller (se bort fra libellen som vises på bildet. Den andre "rette" linen er i lodd på det andre bildet.
at det heller har ingen betydning. Da får du bare problemer mot dørene osv. hvis du begynner å r...gulv i et hjørne av huset. Problemet kommer hvis du har dammer og topper ved legging av gulv. Toleransene står på gulvpakningene. Pleier å være +-5mm/m. Sådanne "dammer" sparkler du opp.

ricebridge ricebridge skrev:
Spørsmålet er hvorfor det er fall i det hele tatt.
N Nickesågen skrev:
at det heller har ingen betydning. Da får du bare problemer ved dører osv om du begynner å rette gulv i et hjørne av huset. Problemet kommer hvis du har dammer og topper ved legging av gulv. Toleransene står på gulvpakkerne. Pleier å være +-5mm/m. Slike ”dammer” sparkler du opp.
Sparkle med hva på plastmatte?
Greia er at dørene er på ”original posisjon” fordi gulvet er for lavt ved døren i forhold til døren.
Veggen har altså ikke satt seg. Huset er bygd i 1991, så ikke så gammelt.
Kan jo ha vært skjevt siden byggingen. Vi har bare bodd i huset i to år.

H
G Gräsmattenörden skrev:
Hei,

Nærmest den ene veggen cirka en meter fra veggen og innover, luter gulvet cirka 8 mm på en meter.

Finnes det noen enkel og god metode for å korrigere dette før man legger laminatgulvet?
Tenker at flytesparkel på en plastmatte kan jo ikke være særlig bra.

Legger opp to bilder på hvor mye det luter (ignorer libellen som sees på bildet. Den andre "rette" libellen er i lodd på det andre bildet.
Det er mye helning. Flytesparkel. Jeg ville tatt opp gulvet og sett hva helningen skyldes. Vi hadde et rom hvor bjelkelaget var av på midten og sammenfestet med hjelp av en planke. Vi måtte lage nye regler og også flytesparkle en del da gulvet var skjevt og vridd i alle retninger.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
H
N Nickesågen skrev:
at det luter har ingen betydning. Da får du bare problemer mot dører osv om du begynner å rette gulv i et hjørne av huset. Problemet kommer hvis du har pytter og topper ved legging av gulv. Toleransene står på gulvpaktene. Pleier å være +-5mm/m. Slike "pytter" sparkler du opp.
Det er bedre å snakke med leverandøren og lese innleggings instruksjonene hva gulvprodusenten har for toleransenivåer. Sannsynligvis er disse strammere enn hva AMA foreskriver. 8 mm helning per meter er mye helning, for mye helning, det må utbedres før man legger et klikkgulv hvis man vil ha det bra. Små groper kan man jo utbedre på passende måte.

H
G Gräsmattenörden skrev:
Sparkle med hva på plastmatte?
Greien er at dørene er i "original posisjon" fordi gulvet er for lavt ved døren i forhold til døren.
Veggen har altså ikke satt seg. Huset er bygget i 1991, så ikke så gammelt.
Kan jo ha vært skjevt siden byggingen. Vi har bare bodd i huset i to år.
Du må rive opp matten hvis du vil ha det nye gulvet pent.

H HEM2121 skrev:
Det er bedre å snakke med leverandøren og lese installasjonsinstruksjonene for å se hva gulvprodusenten har for toleransenivåer. Sannsynligvis er disse strammere enn det som AMA foreskriver. 8 mm helling per meter er mye helling, for mye helling, det må utbedres før man legger et klikkgulv hvis man vil ha det bra. Små groper kan man jo utbedre på passende måte.
Jeg vil utbedre dette av personlige grunner da jeg blir plaget av dette i dag.
Så enten må jeg flytsparkle eller bygge opp med noe annet, vil jeg gjøre uansett.

BirgitS
Man kan bruke tynne masonittplater og lumppapp for å fylle i groper.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
I vårt gamle hus har jeg bygget opp med masoniteskiver og lignende. Hadde opptil 15mm heng i midten av noen rom.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
H
G Gräsmattenörden skrev:
Jeg vil utbedre dette av personlige grunner da jeg irriterer meg over dette i dag.
Så enten flytsparkle eller bygge opp med noe kommer jeg til å ville gjøre uansett.
Du må rive opp teppet og se hva som er galt først. Skal du flytsparkle må du prime først, kanskje trenger du et tynt armeringsnett på noen steder? Kommer an på hvordan gulvet heller, heller alt til en side, eller heller det ulikt til alle sider? Heller det til en side kan det være enklest å forsterke med en lekter som ligger helt i vater, der må man være nøye så alle lekterne ligger i vater. Tenk 1 mm er mye så man må være ytterst nøye. Det er bra om de nye lekterne får ligge innendørs i 1-2 uker først før du setter dem på plass. Limtrebjelke er bra men dyrt. Heller det til alle sider så flytsparkle og armering hvis det trengs.

Riv bort plastmattan, prim og flytsparkle" sparklet vil ligge der det ligger selv om det sprekker. Jeg har sparklet direkte på primet tre i flere rom der det har vært søkk, funker fint etter 20 år (lamellparkett).
Mitt hus helte 8 cm i et hjørne, så da måtte vi legge opp, men ellers flytsparkel. Gammelt hus der man bygde grunnmuren over en stubb, byggfusk anno 1907. Ellers berg under, men stubben gjorde at hele huset vred seg da den råtna…..

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
gulvet i rommet er helt i nivå i hele rommet frem til 1 meter fra denne veggen.
Der begynner gulvet å helle med jevnt fall frem til veggen.
Bredden på rommet er 4,5 meter, hele den bredden består av samme helling. På andre siden av veggen er et annet rom. Der er gulvet helt i nivå.
Hadde huset satt seg burde jo helningen fortsette på denne siden av veggen.

H HEM2121 skrev:
Det er bedre å snakke med leverandøren og lese innleggingsinstruksjonene hva gulvprodusenten har for toleransenivåer. Sannsynligvis er disse strammere enn hva AMA foreskriver. 8 mm helning per meter er mye helning, for mye helning, det må utbedres før man legger et klikkgulv hvis man vil ha det bra. Små groper kan man jo utbedre på en passende måte.
At det heller har ingen som helst betydning. Det er søkk og topper som er problematisk,
Bland ikke inn AMA i et gammelt hus. Begynn å rette et rom, ja da må man fortsette i hele huset for ikke å få terskler på ubehagelige steder.

H
N Nickesågen skrev:
At det heller har ingen som helst betydning. Det er senkninger og topper som er problematisk,
Ikke bland inn AMA i et gammelt hus. Begynn å rette et rom ja da må man fortsette i hele huset for å ikke få terskler på ubehagelige steder.
Er ikke enig med deg der, man skal rette seg etter produsentens legginsinstruksjoner. AMA gjelder i gamle hus også når du skal renovere. Har produsenten høyere krav enn AMA så gjelder produsentens legginsinstruksjoner. Tror at jeg har ganske bra kontroll på AMA.😉😀

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.