14.093 lest ·
25 svar
14k lest
25 svar
Konstruksjonsfiner som hyllemateriale
Jeg tenkte å plassbygge hyller i en klesgarderobe med konstruksjonsfinér og 45x45 lekter. Høres det ut som et bra materialvalg? Var først inne på å bygge alt i MDF, men jeg vil gjerne holde kostnadene litt nede.
Jeg har bygget lagringshyller på den måten, og med osb som bakstykker. Skikkelig robust og rimelig prisgunstig.
Det er dog ikke noe for finere snekring, det er litt "rough" følelse over det.
I en klesgarderobe vetefan om det føles rett, men alle er vi forskjellige
Det er dog ikke noe for finere snekring, det er litt "rough" følelse over det.
I en klesgarderobe vetefan om det føles rett, men alle er vi forskjellige
Ja, jeg tenkte litt industrifølelse i garderoben med denne ideen, så der passer jo den røffe looken jævlig bra!schmakita skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 259 innlegg
Lurer på om du trenger å ha 45x45 som støtte under plywooden. Den er tilstrekkelig sterk til å hvile på sidelistene. Garderoben er vel bare 600 bred? Om du legger din jernbrynje på nederste plan så fungerer det!
Ja, 45x45 høres overkill ut. Selv om du vil ha den røffe følelsen, vil det se veldig klumpete ut. Skal det se industrielt ut kan du vel lage sidelister eller konsoller av gammelt vinkeljern og legge hylleplatene på?
Om du ikke har tenkt å lakkere eller male kryssfineren så vil den slippe ganske mye fliser. Det finnes hyller som består av limtre med masonitt på begge sider, både flisfritt og industrielt.
Ellers beskytter overflaten på osb mot fliser men kantene er i stedet svært flisete.
Ellers beskytter overflaten på osb mot fliser men kantene er i stedet svært flisete.
Plywoodplatene fikk litt kjærlighet med håndoverfresen, men nå var TS sitt spørsmål jo om konstruksjonskryssfiner, jeg brukte bjørkekryssfiner som nok er lettere å få en pen kant på.-RB- skrev:

Og ja, det er litt spiskammers-følelse...

Veldig pent, men dette må være en finere variant av kryssfiner enn konstruksjonskryssfiner? Den konstruksjonskryssfiner jeg har sett pleier å ha veldig lav finish.AskeHolst skrev:
EDIT: Svaret på spørsmålet kom mens jeg skrev.