Jeg vil fikse et skrivebord til kontoret mitt i huset. Min tanke var å ha en lang benkeplate (200cm) og feste den mot stendere, og dermed unngå å bruke ben for å gi inntrykk av at platen svever.

Min opprinnelige plan er å feste stendere (45x45) langs kort- og langsiden, og deretter bore nedenfra inn i benkeplaten. Det er imidlertid ingen vegg til høyre for benken.

Veggene er av gips, men har stendersøker. Jeg skal prøve å forankre i selve stendere bak gipsen, men ellers får jeg bruke molly ekspander.

Skrivebordet vil brukes som et vanlig skrivebord, der jeg har noen dataskjermer med tilbehør.

Mine spørsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den høyre delen av skrivebordet der det ikke er en vegg å feste stendere langs kortsiden?
2. Hvor mange skruer trenger jeg å feste i venstre kortside og langsiden for å forsikre meg om at konstruksjonen tåler benkeplaten.

Skisse av et kontorbordprosjekt. Viser et 200cm bord festet langs to vegger, ingen høyre vegg, med merking av skrivebordets plassering.

Jeg har gjort akkurat samme løsning i garasjen min, og det ble overraskende stabilt...

Jeg har dog limt benkeplaten (av kryssfinér) mot regelverket...

Så lenge du ikke henger på platen i "feil hjørne" så bør det fungere utmerket...

Edit: jeg har altså ikke noe som støtter platen i et hjørne...

M Maisler skrev:
Jeg vil fikse et skrivebord til kontoret mitt i huset. Min tanke var å bruke en lang benkeplate (200cm) og feste den mot stendere og dermed unngå å måtte bruke ben for å gi inntrykket av at platen svever.

Min innledende plan er å stendre (45x45) langs kort- og langsiden og deretter bore nedenfra inn i benkeplaten. Men det er ingen vegg til høyre for benken

Veggene er av gips, men har stenderdetektorer. Skal prøve å forankre i selve stenderne bak gipsen, men om ikke får jeg bruke molly skruer.

Skrivebordet skal brukes som et vanlig skrivebord, hvor jeg har noen dataskjermer med tilbehør.

Mine spørsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg høyre del av skrivebordet der det ikke finnes en vegg å stendre langs kortsiden?
2. Hvor mange skruer trenger jeg feste i venstre kortsiden og langsiden for å forsikre meg at konstruksjonen tåler benkeplaten.

[bilde]
Det høres flott ut, men siden du ikke har noe støtte i nedre høyre hjørne, vil det ikke bli stabilt med så lang spennvidde. En hylle hadde vært én ting, men et skrivebord som du kunne komme til å lene deg mot, vil gi etter lett.
Hvis du virkelig vil prøve uansett, ville jeg forsøkt å sette flere mindre konsoller under hele veien.

M Maisler skrev:
Jeg vil fikse et skrivebord til kontoret mitt i huset. Min tanke var å kjøre en lang benkeplate (200cm) og feste den mot stendere og dermed unngå å måtte bruke bein for å gi inntrykket av at platen svever.

Min initiale plan er å stendre (45x45) langs kort- og langsiden og deretter bore nedenfra inn i benkeplaten. Dog er det ingen vegg til høyre for benken

Veggene er i gips men har stendersøkere. Skal forsøke å forankre i selve stenderne bak gipsen men hvis ikke får jeg bruke molly ekspander.

Skrivebordet kommer til å bli brukt som et vanlig skrivebord, hvor jeg har noen dataskjermer med tilbehør.

Mine spørsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg den høyre delen av skrivebordet hvor det ikke finnes en vegg å stendre langs med kortsiden?
2. Hvor mange skruer trenger jeg å feste i venstre kortside respektive langside for å forsikre meg at konstruksjonen klarer benkeplaten.

[bilde]
Kommer til å fungere utmerket.
Bare husk at hvis du trykker ned nedre høyre hjørne hvor du ikke har støtte, så løfter venstre øvre hjørne. Bare så du dimensjonerer for krefter i begge retninger.
Gjør du det fungerer det utmerket, man bøyer neppe en 2 meter bred benkeplate hvis det er normal tykkelse på den.

Molly kommer ikke til å holde. Du må finne stenderne

Jeg limte listen mot veggen også, kanskje det burde legges til... Og det var 9-10 mm tykk MDF i veggen så limet festet seg godt..

• Liker
Bjober
  • Laddar…
Hvor tykk er benkeplaten?

Uansett ville jeg satt en konsoll i det frie hjørnet, men det trenger jo ikke være noe som syns om man ikke morer seg med å krype på gulvet.

Takk for input.

Jeg kom på en alternativ løsning og vil gjerne høre om den er konstruksjonsmessig rimelig.
Ville det fungere å kappe benkeplaten i 45° i den delen hvor det ikke går an å feste mot veggen, og deretter la en vertikal del av benkeplaten gå helt ned til gulvet og møte endestykket i tilsvarende 45°-snitt? Tanken er deretter å skru sammen delene, slik at den vertikale delen tar lasten og gir støtte fra gulvet.

I praksis vil den høyre siden da bli et "vannfall", hvor benkeplaten fortsetter ned til gulvet og dermed fungerer som bærende støtte.

• Liker
Fjällgossen
  • Laddar…
M Maisler skrev:
Takk for input.

Jeg kom på en alternativ løsning og vil gjerne høre om den er konstruksjonsmessig rimelig.
Ville det fungere å kappe benkeplaten i 45° i den delen der det ikke går an å feste til veggen, og deretter la en vertikal del av benkeplaten gå hele veien ned til gulvet og møte endestykket i tilsvarende 45°-snitt? Tanken er å deretter skru sammen delene, slik at den vertikale delen tar lasten og gir støtte fra gulvet.

I praksis ville høyre siden da bli et ”vannfall”, der benkeplaten fortsetter ned til gulv og dermed fungerer som bærende støtte.
Det gir ingenting i forhold til en kort konsoll festet i veggen.

Cheesen
M Maisler skrev:
Jeg vil fikse et skrivebord til mitt kontor i huset. Min tanke var å kjøre en lang benkeplate (200cm) og feste den mot spikerslag og dermed unngå å måtte bruke bein for å gi inntrykket av at platen svever.

Min initiale plan er å feste (45x45) langs kort- og langsiden og deretter bore nedenfra inn i benkeplaten. Dog finnes det ingen vegg til høyre for benken.

Veggene er av gips, men har stenderfinner. Skal forsøke å forankre i selve stenderne bak gipsen, men i annet fall må jeg bruke mollyekspansjonsplugger.

Skrivebordet vil brukes som et vanlig skrivebord, der jeg har noen dataskjermer med tilbehør.

Mine spørsmål:

1. Hvordan konstruerer jeg høyre del av skrivebordet der det ikke finnes en vegg å feste langs kortsiden?
2. Hvor mange skruer trenger jeg feste i venstre kortside henholdsvis langside for å forsikre meg at konstruksjonen tåler benkeplaten.

[bilde]
Altså, jeg blir ikke klok på tegningen din. Skal platen være 200cm bred og 20 meter dyp, eller? Du skrev benkeplate, men i hvilken dimensjon? Dybden er høyst avgjørende for konstruksjonen.

M Maisler skrev:
Takk for innspill.

Ville det fungere å kappe benkeplaten i 45° i den delen der det ikke går å feste mot veggen, og deretter la en vertikal del av benkeplaten gå hele veien ned til gulvet og møte endestykket i tilsvarende 45°-snitt? Tanken er så å skru sammen delene, slik at den vertikale delen tar lasten og gir støtte fra gulvet.

I praksis vil den høyre siden da bli et "vannfall", der benkeplaten fortsetter ned til gulv og dermed fungerer som bærende støtte.
Det kommer til å bli stødig, da har du jo skikkelig støtte i begge ender, og 200cm er ikke mye til spennvidde på en solid benkeplate.

1. Jeg ville satt en skråstiver fra høyre ytterhjørne så langt ned som mulig på veggen, minst 45°. Den vil ta opp en stor del av kraften.

2. 2-3 skruer på kortsiden og 4-6 på langsiden. Gjerne en limstreng også. Er du bekymret kan du velge en litt kraftigere regel (45×70/90) og lengre skrue.

Tykkelsen og dybden på platen er av stor betydning, men jeg antar at du vil ha minst 60cm dybde for å få plass med dataskjerm mm. Jeg har en 18mm plywood-plate som skrivebord (riktignok med litt kortere spennvidde og bedre støtte) men den svikter ikke merkbart når jeg legger vekt på den.

M Maisler skrev:
I praksis ville den høyre siden da bli et "vannfall", der benkeplaten fortsetter ned til gulvet og dermed fungerer som bærende støtte.
Forsterker du skjøten med en list eller vinkeljern på innsiden så holder det godt.

Cheesen Cheesen skrev:
Altså jeg blir ikke klok på din tegning. Skal platen være 200cm bred og 20 meter dyp eller? Du skrev benkeplate men i hvilken dimensjon? Dybden er høyst avgjørende for konstruksjonen.
Jeg glemte å nevne den delen. Jeg hadde tenkt en benkeplate som er 60-70cm dyp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.