Foreldrene mine bygde et Modulenthus i 1989 av modellen Lysekil. De har ingen konstruksjonstegninger og Modulent kan ikke bistå dem med noen (!).
Noen med samme husmodell som har tilgang til tegninger? Gjelder om en espaliervegg er bærende samt evt. erstatte søyle med bjelke.
Noen med samme husmodell som har tilgang til tegninger? Gjelder om en espaliervegg er bærende samt evt. erstatte søyle med bjelke.
Byggesøknadstegningene rekker vel ganske langt?
Du kan jo også sjekke med denne mannen: http://kn-teknik.se/
Du kan jo også sjekke med denne mannen: http://kn-teknik.se/
Hei!D dan-lind skrev:
Ser at det var to år siden du gjorde innlegget, men jeg prøver likevel. Mine foreldre har et likt hus og jeg vet at far har tegningene på det. Far tok vekk samme spaljé og erstattet den med en vegg. Senere har han sagt at han skal ta vekk veggen og sette inn en bjelke istedenfor. Løste det seg med spaljéen for dine foreldre?
CassandraJee skrev:
Hei!
Ser at det var to år siden du gjorde innlegget, men jeg prøver uansett. Mine foreldre har et likt hus og jeg vet at pappa har tegningene på det. Pappa tok vekk samme espalier og erstattet den med en vegg. Senere år har han sagt at han skal ta vekk veggen og sette en bjelke istedenfor. Løste det seg med espalieren for dine foreldre?![]()
Hei,CassandraJee skrev:
Hei!
Ser at det var to år siden du gjorde innlegget, men jeg prøver uansett. Mine foreldre har et likt hus og jeg vet at pappa har tegningene på det. Pappa tok vekk samme espalier og erstattet den med en vegg. Senere år har han sagt at han skal ta vekk veggen og sette en bjelke istedenfor. Løste det seg med espalieren for dine foreldre?![]()
Ja, de kontaktet kn-teknik og fikk gode tips på konstruksjonen for noen hundrelapper.
Espalieren er vekk, men søylen som avslutter espalieren er bærende, så den er fortsatt der. Så tror jeg de fikk rådet å åpne opp inneraket for å skru sammen bjelkelaget (huset er jo bygget i moduler og det er en skjøt mellom disse rett over søylen).
Vil man gjøre inngrep som innebærer å ta bort søylen, kan jeg bare varmt anbefale kn-teknik.
Ja, Kaj Nilsson mener du. Farsan jobbet sammen med ham på Modulent, så de kjenner hverandre godt. Farsan er også bygningsingeniør.D dan-lind skrev:Hei,
Ja, de kontaktet kn-teknik og fikk gode tips på konstruksjonen for noen hundrelapper.
Spilén er borte, søylen som avslutter spilén er dog bærende, så den er igjen. Så tror jeg de fikk rådet om å åpne opp innertaket for å skru sammen bjelkelaget (huset er jo bygget i moduler, og det er en skjøt mellom disse akkurat over søylen).
Vil man gjøre inngrep som innebærer å fjerne søylen kan jeg bare varmt anbefale kn-teknik.
Akkurat, søylen er bærende. Tror nok at farsan også nevnte noe om å åpne opp bjelkelaget for å kunne fjerne søylen.
Har du noen bilder av dine foreldres hus? Hadde vært morsomt å se et annet "likt" hus som man har vokst opp i. Jeg har en del bilder av foreldrenes. Farsan har jo bygget ut og holdt på, så det er større og også litt endringer i planløsningen.
Klikk her for å svare