Hei,
Vi holder på å bygge en ark og har hyret inn et firma. Alt er en totalentreprise og i deres oppdrag inngår ansvar for konstruksjon. En konstruktør har vært her og sett og målt. Ifølge oppdeling av pris som vi har fått, til tross for at hele bygget er fast pris, koster konstruktøren ca. 40,000.

Nå har vi fått de "skisser" han har laget og er veldig overrasket. Ingen tegninger om hvordan arbeiderne skal håndtere de tre kappede takstolene i taket for eksempel. Han glemte å tegne inn ventilasjon osv.

Hva kan man forvente når man har kontraktet en konstruktør til å lage konstruksjonstegninger? Vi har en ABS 09-kontrakt og har diskutert med firmaet hva vi forventer, dvs. dimensjonering og detaljer. Han har prestert tre prinsippskisser på "design" utvendig og hvordan veggen i arken skal tas ned på hanebjelker... og en skisse (uten vvs, altså feilaktig) på taket.

Hva pleier å inngå i begrepet "konstruksjon"? Jeg hadde forventet dimensjonering, avlastningsskisser og detaljer på innfestinger... kanskje 5 tegninger, ikke skisser...

De som bygger er veldig gode og virker å ha høy kompetanse, det er bare konstruktøren av arken vi nå har fått problem med som vi prøver å løse... men nå er vi veldig usikre på hva vi skal forvente oss.

peternicklas
Dette kan deles inn i minst 2 forskjellige deler. Grunnlag for byggetillatelse samt konstruksjonstegninger.
I byggetillatelsen trenger det ikke inngå hvordan man rent faktisk bygger kvisten. De vil ha fasadetegninger samt seksjonstegninger på kvisten. Er det et seriøst firma må de beregne takstolene samt hvordan den nye konstruksjonen påvirker den eksisterende. Jeg lagde egne tegninger som byggetillatelsen bygger på, og der finnes ingen beregninger av dimensjonerende mål, bare mål på størrelsen. Deretter har jeg gjort egne beregninger, men det er bare fordi jeg holder på med dette. Tenk også på at det kan være nødvendig med forsterkninger på takstolbeina på motsatt side av kvisten. Jeg måtte forsterke med samme tykkelse som den eksisterende takstolen.

Takk.

Jo, byggelovstegningene har vi selv konstruert og det er godkjent og klart. Så begynte problemene da vi hyret inn en konstruktør. Vi vil jo ikke betale 40,000NOK for en prinsippskisse der han har skrevet "Ved behov kan denne bjelken forsterkes." Jeg trodde han skulle BEREGNE om den trenger forsterkning......

Nå er det nok ingen tid til å få ordentlige konstruksjonstegninger, vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det.

peternicklas
Kan de ikke sikre konstruksjonen så avbryt samarbeidet.

Ja. Vi heller mot det, men det blir jo unektelig vanskelig siden vi nå ikke har noe tak og ikke papp på huset. Selskapet sier at de kan sikre konstruksjonen, gutten som jobber praktisk virker å vite hva de driver med...hummm...vanskelig. Selskapet har ifølge avtale enkelt ansvar for konstruksjonen.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.