Jeg skal i forbindelse med min kjøkkenrenovering/ombygging rive en vegg som eventuelt er bærende.

Huset er en 1 1/2-plansvilla bygd i 1975. Veggen løper vinkelrett mot takstoler/mellombjelkelag omtrent midt i huset og mellombjelkelaget hviler direkte på veggkonstruksjonen. Veggkonstruksjonen består av en liggende 70x70 regel mot mellombjelkelaget (50x220 bjelker) som bæres av 70x70 regler på s600. Dette tyder jo på at den er bærende.

Grunnen til at jeg er tvilende er konstruksjonen av de to åpningene på 2130 henholdsvis 1780 som allerede finnes i denne veggen. Her finnes det under den liggende 70x70 regelen montert en 70x115 regel henholdsvis to 33x115 regler som er fritt opplagt på 70x70 regler i endene.
I et beregningsverktøy for limtrebjelke så ville jeg trengt en 66x315 limtrebjelke for min nye åpning på 3270. Ikke direkte sammenlignbart med det som ligger i de eksisterende åpningene.
Jeg vedlegger litt skisser for at det hele skal bli litt tydeligere.

Er det noen som med én gang kan si om veggen er bærende eller ikke? Hvis den nå er bærende, kan man da generalisere såpass som man gjorde i beregningsverktøyet der hensyn bare ble tatt til type bygning, spennet på mellombjelkelaget, plassering av veggen og bredden på åpningen? Det føles jo som at hver bygning burde være litt mer unik enn så sett til de lastene som virker på den bærende innerveggen.

Takknemlig for hjelp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.