Jeg er i ferd med å tegne på et kommende attefallshus og har kommet frem til at jeg vil grave det ned 0,5 meter for å på den måten få en levelig takhøyde på loftet (Attefallsbegrensningen på 4,0m fra gjennomsnittlig bakkenivå til møne). Tanken er å grave ut og støpe platen slik at dennes overside ligger 0,5 meter under bakkenivå. Deretter mure opp 70-80 cm og deretter gå over til en trekonstruksjon på 145+45.

Nå til mitt dilemma. Attefallsreglene begrenser meg til at byggeflaten (over bakken) maksimalt kan være 25 kvm. Siden det hele er et kompromiss mellom isolasjon og boareal, ønsker jeg ikke å overstige veggtykkelsen 145+45 + panel og gips. Men hvordan får jeg til at den murte kjellerdelen er tilstrekkelig isolert for at huset skal kunne betraktes som en tilleggsbolig.

Min første tanke var å mure med vanlig 190mm bred leca og tilleggsisolere denne utvendig under bakken. Men siden jeg ikke vil at treverket skal begynne direkte i bakkenivå, får jeg 10-20 cm uisolert vegg før trekonstruksjonen begynner.

Jeg vedlegger en skisse for å vise hvordan jeg har tenkt (Bilde A). Det jeg definitivt vil unngå er at innerveggen ikke går i linje (Bilde B). Er den eneste løsningen å gå opp på en veggtykkelse på 250mm og da ta isolerte murblokker? Eller kan jeg rett og slett bruke uisolerte leca-blokker i ett skift? Takk for all hjelp og kloke tanker jeg kan få.
Skisser av bygning i tverrsnitt med betongplate, murblokker og trestammer, markert som Bild A og Bild B, viser nivåforskjeller i konstruksjonen.

Ditt problem er typisk for norsk bygging i dag, mer et spørsmål om juridikk enn arkitektur. Heldigvis finnes det løsninger på det meste. Man kan regne med at lecastenen har halve u-verdien sammenlignet med mineralull med samme tykkelse. Lecastenen skal naturligvis være i liv på innsiden med resten av veggkonstruksjonen. På utsiden skal den ikke stikke ut utenfor vegglivet siden bygningsarealet da regnes fra lecastenens ytterkant. Om ett skift lecastein har lavere u-verdi enn øvrige veggkonstruksjoner har helt ingen betydning. De murblokkene som finnes under marknivå er jo isolert på utsiden. Når man skal beregne bygningens isolasjonsevne finnes det for hus under 100 kvm to alternative metoder i henhold til BBR (Boverkets Byggregler). I det ene tilfellet skal bygningens samlede u-verdi ligge under 0,33. I det andre skal u-verdien for respektive bygningsdel (tak, vegger osv.) ligge under en viss angitt verdi. Det finnes alternativer avhengig av oppvarmingsmetode og klimasonen. I alle tilfeller gjelder det at man beregner u-verdien for hver energimessig lik del for seg og deretter integrerer for en helhetsverdi. I ditt tilfelle kunne jeg tenke meg at en optimalisering av den innvendige arealen innebærer at du kompenserer for manglene i veggkonstruksjonen med mer isolasjon i taket og under platen.

Toppen, akkurat hva jeg lette etter. Etter litt overslagsberegning så bør jeg havne under verdien 0,33 i gjennomsnitt for hele skallet. Da er det bare å fortsette med konstruksjonstegningene... Stor takk for hjelpen!

T Todpop skrev:
Toppen, akkurat det jeg lette etter. Etter litt overslagsberegning bør jeg havne under verdien 0,33 i gjennomsnitt for hele skallet. Da er det bare å fortsette med konstruksjonstegningene... Tusen takk for hjelpen!
Hvordan har det gått med byggingen av attefallshus med kjeller? Går selv med egne tanker rundt å bygge med kjeller.

H HisingsboTuve skrev:
Hvordan har det gått med byggingen av attefallshus med kjeller? Går selv med egne funderinger om å bygge med kjeller.
Dessverre tok latskapen over, og det ble i stedet plate på mark. Det ble derimot veldig vellykket uansett. Du kan lese om det i byggetråden ” attefallshus fra tanke til virkelighet”

• Liker
HisingsboTuve
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.