Hallo!
Skal sette tak på vår veranda. Takåsene er 45x170 på cc 800. Disse hviler mot doble 45x170 i forkant av verandaen. Verandaen er 10 meter bred og cirka 2,2 meter dyp. Cirka 13 graders helling. Alt dette er tegnet og beregnet av konstruktør. Tegningene sier derimot ingenting om innfesting i husets stamme, men der tenker jeg at forumet har riktig kompetanse. :D

Tanken er å skru en 45x195 eller 220 med Essve ET-T konstruksjonsskrue mot husets trestammeregler og på denne sette balksko for takåsene (13 stk). Spørsmålet er om jeg skal skru i hver stående regel (cc60) eller om det holder med annenhver (cc120)? Og hvor mange skruer per sted? Det er litt knotete med hver skrupositions på grunn av at det sitter en 40mm myk trefiberskive utenpå husets stamme. For å få det stumt tenker jeg å felle inn en liten trekube i trefiberskiven slik at det blir tre mot tre mot tre.

Har forsøkt å lese dokumentasjon, men det er litt for teknisk og teoretisk for at jeg skal forstå...

Vil helst ikke ringe konstruktøren siden vi er helt ferdige med hverandre rent økonomisk siden lenge tilbake og vil ikke risikere en ny faktura.. :P

Skisse av verandaens takstilling og høyde, viser detaljerte mål og vinkler for konstruksjonen. Verandaen har en takvinkel på ca. 13 grader.

hobbs hobbs skrev:
Hallo!
Skal sette tak på vår veranda. Takbjelkene er 45x170 på cc 800. Disse hviler mot doble 45x170 i forkanten av verandaen. Verandaen er 10 meter bred og cirka 2,2 meter dyp. Cirka 13 graders helling. Alt dette er tegnet og beregnet av konstruktør. Tegningene sier dog ingenting om innfesting i husets stamme, men der tenker jeg at forumet har rett kompetanse. :D

Tanken er å skru en 45x195 eller 220 med Essve ET-T konstruksjonsskruv mot husets trestammestamme og på denne sette bjelkesko for takbjelkene (13 stk). Spørsmålet er om jeg skal skru i hver stående stolpe (cc60) eller om det holder med annenhver (cc120)? Og hvor mange skruer per sted? Det er litt kronglete med hver skruposisjon på grunn av at det sitter en 40mm myk trefiberskive utenpå husets stamme. For å få det stivt tenker jeg å felle inn en liten trekile i trefiberskiven slik at det blir tre mot tre mot tre.

Har forsøkt å lese dokumentasjon, men er litt for teknisk og teoretisk for at jeg skal forstå..

Vil helst ikke ringe konstruktøren siden vi er helt klare med hverandre rent økonomisk siden lenge tilbake og vil ikke risikere en ny faktura.. :p

[bilde]
Nå avhenger det litt av om det er risiko for snø fra et tak over.
Men typisk 3 stk 6mm skruer i hver stolpe. (Cc600)

larsbj larsbj skrev:
Nå avhenger det en del av om det er fare for snø fra et tak ovenfor.
Men typisk 3 stk 6mm skruer i hver stolpe. (Cc600)
Ok! Mener du konstruksjonsskruer da, eller vanlige 6mm?

Det finnes fare for snø fra tak ovenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.