hei!

sitter og funderer på 2 utbygginger som jeg skal gjøre selv,
huset er fra 1920 og har valmet tak, skal bare bygge ut underetasjen på 2 forskjellige steder, dels for å slippe å bygge om takkonstruksjonen og dels for å bevare originalutseendet på huset.

så i stedet vil jeg legge "flatt" tak og bygge "terrasse" oppå begge utbyggene
det som har holdt meg våken et par netter nå er hvordan jeg skal gjøre for å få noe å feste dekk og terrassekonstruksjonen i oversiden av taket.
hvilket materiale som er lettest å bruke som tak, har fått tips om papp og deretter gå opp gjennom pappen med typ 45x70 trykket...på flere steder...
virker som et godt tips...men er fortsatt litt skeptisk til at pappen holder 100% tett mot treet!

meninger og tips mottas med takk!!

Skal du bare lage terrasse, holder det nok om du lar det hvile på papptaket på noen punkter (der det er god bæreevne for eksempel ;) ). På disse punktene kan du legge for eksempel en RF plate og deretter bygger du med impregnert treverk, på den måten får du liten kontaktflate mot papptaket og fuktigheten kan ikke "krype inn" noe sted.

Forankre så terrassen mot veggen der du går ut slik at ikke hele schabraket risikerer å skli av taket :D

hmm...tror du virkelig at det er en god idé, riktignok blir kontaktflaten ganske så stor, men min teori var at det etter hvert kommer til å "rugge" hull i pappen med lekkasje rett ned i råsponten som følge...men jeg er ikke i det hele tatt god på papptak så vet ikke helt hva man kan belaste de med.
takk for svaret uansett..

Legg en ekstra bit papp/plast under støtten da.

Alternativt sett det hele på doble metallplater, er de glatte så er det jo de som glir først og fremst.

Jeg er ingen byggmester men jeg har sett flere konstruksjoner der man rett og slett bare har hivd opp trapp på papp uten noen problemer, pappen tåler faktisk mer enn hva man tror.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.