Skal bygge balkong og vil at den skal fungere som tak over terrassen også. Hvordan skal man bygge?

Jeg kommer på noen alternativer:
1. Bygge lavtliggende riktig tak med rupanel og papp, deretter legge kileformede lekter oppå som man skrur balkonggulvet i.
2. Bygge balkong som vanlig og skru opp et platetak nedenfra.
3. Bygge balkong som vanlig, men før man skrur gulvet, fester man plater mellom lektene med fall utover og deretter papp oppå. Pappen vil altså ligge over lektene og ned på platen mellom dem.
4. Som alternativ 3, men med plater beregnet for formålet som visstnok kan være dyre.

Finnes kanskje flere alternativer? Hvordan pleier man å gjøre det?
Jeg liker å ikke bygge meg inn i et hjørne, og i dette tilfellet innebærer det at det ville vært fint om løsningen tillater at man bygger videre på rommet under balkongen til en isolert vinterhage hvis man skulle ønske det.
 
Bump
 
Ble det noen balkong? Hvordan gikk du frem?
 
Jada!
Det ble alt 4. Veldig komfortabelt å montere, og jeg trenger nok ikke å bekymre meg for vedlikehold.
Bilde av en veranda med hvite treplanker og stoler under, installert på et hus med grå fasade. Klar himmel i bakgrunnen.
 
Hei!
Jeg vurderer å bygge en lignende løsning og fortsetter derfor her i håp om å lære litt.

Jeg lurer mest på konstruksjonen. Hvor grov er den lengdegående bjelken i balkongen din? Og hvor stor er spennvidden?

Takk på forhånd!
 
Limtrebjelken er 90x315. Perfekt med 90 tykkelse da den matcher 2stk 45-stendere som jeg laget egen limtrestolpe av med ekstra terrassebord utenpå så det blir en kløft for bjelken som også er limt, dvs skjøten stolpe-bjelke blir som en limtrekonstruksjon og gir stabilitet mot vingling sideveis.

Balkongen er 4,8m bred (8 våder/fag takplate á 60cm) men bjelken/bjelkelaget er som vist litt kortere da jeg ville ha inn endeveden under tak og bort fra vær og vind. I ettertid var det kanskje unødvendig å korte den ned, men det har fungert fint. Frontbjelken av 95x225 kobler sammen alle gulvbjelkene slik at de ytre bjelkene som ikke har støtte fra bjelkelaget blir hengende.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.