Hei! Vi er i planene om å skaffe en carport foran vår garasje. Men har støtt på et lite hinder. Når jeg har søkt etter byggematerialer ser det knapt ut til å finnes limtrebjelker som rekker over spennet jeg trenger til carporten. Bredden på området er 663 cm men finner nesten bare 600 cm bjelker. Lagd en liten enkel tegning som forklarer hvordan vi har tenkt oss for å få det til å bli bra med resten av huset. Garasjen ligger i typ en sokkeletasje del så naboens plen er nesten i høyde med taket på carporten & garasjen.
Noen som har et tips på hvordan vi kan løse dette? annen byggteknikk? all hjelp ønskes!
Hei! Vi er i planene om å skaffe en carport foran vår garasje. Men har støtt på et lite hinder.
Når jeg har søkt etter byggematerialer så virker det knapt å finnes limtrebjelker som rekker over spennet jeg trenger til carporten. Bredden på området er 663 cm men finner nesten bare 600 cm bjelker. Har laget en liten enkel tegning som forklarer hvordan vi har tenkt oss det for å få det til å bli bra med resten av huset. Garasjen ligger i en slags sokkeldel så naboens plen er nesten i høyde med taket på carporten & garasjen.
Noen som har et tips på hvordan vi kan løse dette? annen byggeteknikk? all hjelp ønskes!
Mvh Henke
[bilde] [bilde]
Om du ikke vil ha noen støttestolpe under et sted så kanskje I-bjelker i jern, som du eventuelt kler inn, er veien å gå?
Ja det finnes limtrebjelker i akkurat den lengden du vil ha. Kanskje ikke lagervare i hver byggevarehandel, men det går an å bestille.
Jeg brukte 7.2m i min carport.
Dog vil dine bli veldig grove og dyre.
Har du ikke vurdert noen annen løsning for taket?
En 90x270 GL30c gir et overtramp på 2 mm på den initiale utbøyningen (om man sammenligner med L/300), alle andre kontroller er ok. Dette er dog ubetydelig og jeg ville derfor ha valgt en 90x270 som takbjelke i stedet for 90x315. Du sparer ca 1000 kr per bjelke (90x315 vs 90x270) om du kjøper dem som 9 m hos Beijer.
En 90x270 GL30c gir et overtramp på 2 mm på den initiale utbøyingen (hvis man sammenligner med L/300), alle andre kontroller er ok. Dette er imidlertid ubetydelig og jeg ville derfor ha valgt en 90x270 som takbjelke i stedet for 90x315. Du sparer ca 1000 kr per bjelke (90x315 vs 90x270) hvis du kjøper dem som 9 m hos Beijer.
Vet at jeg selv er lat og at jeg ikke er så flink til å måke taket. Tenkte derfor å gå for litt større. Og jeg tror det blir bestilt spesiallengder fra martinsons leverandør.
Snølasten som man regner med er den som i gjennomsnitt kommer tilbake en gang per 50 år, så det er nok greit at du ikke er så flink til å måke taket. Dessuten har du en utnyttelsesgrad som er 67% (med 90x270), dvs du har 33% margin. I tillegg finnes det en del andre sikkerhetsfaktorer også.
De 3 m som blir til overs kanskje du kan bruke i andre konstruksjoner også? Men du gjør selvfølgelig som du vil.
Snølasten som man regner med er den som i gjennomsnitt kommer tilbake en gang per 50 år, så det er nok trygt at du ikke er så flink til å måke taket. Dessuten har du en utnyttelsesgrad som er 67% (med 90x270), dvs du har 33% margin. I tillegg til det, finnes det også en del andre sikkerhetsfaktorer.
De 3 m som blir igjen, kan du kanskje bruke i andre konstruksjoner også? Men du gjør selvfølgelig som du vil.
Hmm, ja da kanskje man burde tenke om. Vet ikke ennå hvor mye prisforskjell det er, men det er nok noen kroner. Takk så mye for tilbakemeldingen.
Holder på å fullføre tegningen men har støtt på en designvurdering.
Ser det forjævlig ut hvis carportens panel og tak ikke er i linje med garasjen? Synes taket kommer til å stikke ut så mye mot naboens plen hvis jeg har dem i linje samt jeg må bygge ut så langt fra søylene om jeg skal ha panelet i linje
Legger opp en liten video som viser fra programmet jeg bruker til tegningen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.