Hei!
Ny huseier med vilje til å lære, første innlegg.
Jeg legger ved tegninger og stombeskrivelse over vårt rekkehus fra 1976 (vi har en gavl). Vil lære meg om konstruksjon, hva som bærer opp hva og hvilke muligheter vi har til å endre planløsning etter hvert.
Mange av våre naboer har åpen planløsning i nederste etasje, dvs. man har fjernet spaljé ved trappen (se originaltegning), men betyr dette at det ikke finnes noen bærende innervegger?
Jeg er en kløpper på å male og tapetsere og gjøre det fint, men trenger selvfølgelig å lære meg litt mer om grunnleggende .
.
Takk på forhånd!
Huset har en litt kompleks oppbygging. Man må se på tegningene og den vedlagte beskrivelsesteksten for å forstå. Huset er grunnlagt på en isolert betongplate. De leilighetsskiljende veggene samt etasjeskillerne er også i armert betong, mens loftsskille er i tre. I første etasje finnes det ingen bærende skillevegger. I andre etasje er de skilleveggene som går på tvers og som omgir trapp og bad bærende. Bare murede og støpte vegger kan være bærende for et betongdekke. Noen ganger må man se på en armeringstegning for å avgjøre, men det er knapt aktuelt her.
Stor takk!!!
Jeg må be om unnskyldning, fikk ingen notifikasjon om at jeg hadde fått svar, så det først nå når jeg skulle lage et annet innlegg. Jeg blir imponert over all kunnskap her, og dette ga meg godt grunnlag for videre renovering. Jeg kommer kanskje tilbake med nye spørsmål ☺️
Jjustusandersson skrev:
Huset har en litt kompleks oppbygging. Man må se på tegningene og den vedlagte beskrivelsesteksten for å forstå. Huset er fundamentert på en isolert betongplate. De leilighetsskiljende veggene samt mellomgulvet er også i armert betong, mens loftsgulvet er i tre. I første etasje er det ingen bærende mellomvegger. I overetasjen er de mellomveggene som går på tvers og som omgir trapp og bad, bærende. Bare murt og støpte vegger kan være bærende for et betonggulv. Noen ganger må man se på en armeringstegning for å avgjøre, men det er neppe aktuelt her.
Jjustusandersson skrev:
Huset har en litt kompleks oppbygging. Man må se på tegningene og den vedlagte beskrivelsesteksten for å forstå. Huset er fundamentert på en isolert betongplate. De leilighetsskiljende veggene samt mellomgulvet er også i armert betong, mens loftsgulvet er i tre. I første etasje er det ingen bærende mellomvegger. I overetasjen er de mellomveggene som går på tvers og som omgir trapp og bad, bærende. Bare murt og støpte vegger kan være bærende for et betonggulv. Noen ganger må man se på en armeringstegning for å avgjøre, men det er neppe aktuelt her.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.