Dette er kanskje et noe dumt spørsmål, men siden det er bedre å være etterpåklok på forhånd, spør jeg likevel før jeg har begynt å bygge.

Jeg skal bygge en vegg mellom to rom. Siden det skal stå garderobeskap på hver side av veggen, vil veggen ha en utstikker midt på slik at skapene kommer i flukt med veggen. Mitt spørsmål er hvordan jeg skal konstruere veggen i utstikkeren på best mulig måte. Jeg har laget en skisse av de to løsningene jeg har tenkt på. Tanken er at det brune skal forestille lekter, det røde er skrue og det svarte er gipsplater.

Jeg har tenkt å gjøre som i alternativ 1, dvs. bygge de lange veggene først og deretter feste opp den tverrgående veggen "utenpå" gipsplatene. Er det en passende løsning eller bør jeg gjøre som i alternativ 2 hvor ingen gipsplater går over hverandre, men det kreves litt flere lekter for å få til hele utstikkeren?

Skisse viser to alternativ for veggkonstruksjon. Alternativ 1 har en tverrgående vegg utenpå gipsplater, alternativ 2 uten overlappende gipsplater.

Edit: Jeg klarte å få inn bildet to ganger og nå kan jeg ikke fjerne det ene. Jeg håper dere har forståelse for det.

• To skisser av veggkonstruksjoner, alternativ 1 med overlappende gipsplater, alternativ 2 uten overlapp; brune områder er stendere, røde er skruer.
Sist redigert:
Alternativ 1 blir bra. Se bare til å markere i både tak og gulv hvor respektive vegg skal begynne og slutte. En 90-graders krysslaser (typ Bosch GLL3-80) er bra å ha i sånne tilfeller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.