Jeg sitter og skisserer på et garasjeprosjekt og har noen tanker om hvordan man konstruksjonsmessig løser takfoten der lettbetongveggen møter takstolen. På grunn av diverse begrensninger og estetikk har vi valgt å ikke ha noe (eller veldig lite) takutstikk på garasjens langsider (kortsiden gjenstår å designe). Jeg har lett og lett som en galning på diverse sider, man kan ikke finne noen konstruksjonstegning på hvordan man fester inn takstolen i lettbetongen, men fortsatt har en rad med lettbetong "utenfor" takstolen (se tegning nedenfor). Mangelen på eksempler får meg til å tro at jeg er på feil spor og at det er dårlig konstruksjon. Derfor denne tråden.
Kort fortalt er det denne konstruksjonen jeg har kommet frem til:
D.v.s.: Jeg planlegger å:
Veggen består av 300mm tykke lettbetongblokker.
Takstolene er vanlige fagverkstakstoler. Spennet mellom opplagene blir ca. 5 meter.
Taket består av betongtakstein, lekter, takpapp og rupanel, hvorav kun den sistnevnte er med på tegningen ovenfor. Snøsone 1.
Så gitt dette:
Er konstruksjonen rimelig?
Er det for kort avstand fra takstolens slutt til takstolens opplag?
Hvordan fester man den ytterste raden av rupanel der det ikke finnes noen takstol?
Hei!
Litt sent svar kanskje?
Jeg hadde ikke valgt denne konstruksjonen da det ikke finnes noe støtte for råsponten siste biten. Hadde fortsatt med takstolen helt ut og hakket ut siste lettbetong biten for den og pusset rundt.
Et annet stort problem med din foreslåtte løsning er at du får vekten konsentrert til innerkant på steinene, da har du en helt annen holdfasthet.
Jeg ville også foreslått å dra dem hele veien ut.
Kul å se at denne tråden kom til liv Dessverre, noe sent, har gått videre for lenge siden. Har tenkt å oppdatere denne tråden en stund for å svare på mine egne spørsmål og gi et svar om noen skulle ha det samme spørsmålet og tilfeldigvis finner tråden i fremtiden. Men som vanlig har annet kommet i veien, men nå er det jo på tide å lage en oppdatering.
I mitt tilfelle, siden jeg ikke fikk noen svar her, gikk jeg en runde i bygda og lette etter lignende bygninger som var relativt nye. Kontaktet kommunen og ba om å få byggesøknadene for disse bygningene. Ut fra dem kom jeg fram til følgende løsning:
Dvs. opplaget enda lengre ut på takstolen, men at takstolen går hele veien ut. Jeg la også til en "kil" som gjør at rupanelet kommer opp og møter siste pannerekken. Dette ble den første versjonen som jeg sendte inn med byggesøknadene til kommunen.
Men, på grunn av diverse runder ble en ansvarlig kontrollør dratt inn, og han kom med noen tips og ideer så tegningene ble gjort om en hel del. Til slutt, etter mange runder fikk jeg rett før årets slutt byggetillatelse hvor følgende løsning skal brukes:
I denne løsningen er opplaget betydelig bredere, det vil festes en forlengelse av takstolen som sammen med luftspaltesvill, rupanel og en avlastningskile bærer takfoten. Vi har også valgt takpapp i stedet for betongpanner.
Og der er vi nå, sitter og venter på igangsettingstillatelse fra kommunen.
Så for å svare på mine spørsmål;
1. Konstruksjonen i seg selv er det ikke noe problem med, bortsett fra det Petter Forsen og Dowser4711 skriver. Det jeg til slutt gjorde før jeg sendte inn byggesøknaden første gang var å kontakte noen takstolprodusenter og sende tegningene til dem, de fleste er veldig hjelpsomme og kan svare på om det går an å produsere en takstol eller ikke.
2. Ingen problemer med å legge opplaget så langt ut
3. Enten som jeg gjorde i min første byggesøknad, dvs. forlenge opplaget enda lengre ut på takstolen, eller som Petter Forsen skriver nedenfor, skjære ut lettbetongen og felle inn takstolen.
PPetter Forsen skrev:
Hei!
Litt sent svar kanskje?
Jeg hadde ikke valgt denne konstruksjonen da det ikke finnes noe støtte for rupanelet den siste biten. Hadde fortsatt med takstolen helt ut og skåret ut siste lettbetongbit for den og pusset rundt.
Helt riktig, hadde det ikke vært for at vi hadde gått for den løsningen vi har nå, hadde det helt klart vært en god løsning. Det kan bli noe vanskelig å få til fasaden rett under takfoten, men det burde gå an å løse med en form for karmer.
Dowser4711 skrev:
Et annet stort problem med din foreslåtte løsning er at du får vekten konsentrert til innerkant på steinene, da har du en helt annen holdfasthet.
Jeg ville også foreslått å trekke dem hele veien ut.
Definitivt, min første løsning som jeg skrev i originalinnlegget avlaster altfor langt inn, selv om jeg hadde planlagt å støpe en bjelke i øverste blokkrekken som deretter hammerbåndene boltes fast i.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.