Hei!
Vi er i ferd med å renovere en gammel låve. Akkurat nå jobber vi med den delen som skal bli stall. Gulvet skal støpes på mandag, og deretter skal nye yttervegger settes opp da de gamle er for dårlige. Vi støper platen helt ut i kantene med kantforsterkning, taket står akkurat nå oppstøttet på påler.
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg for hvordan veggene skal konstrueres. Isolering eller ei? Vi har islandshester som for det meste går ute også om vinteren og får en god del pels, så jeg tror ikke vi kommer til å isolere veggene.
Jeg skal mure en grunn på platen, har tenkt meg 2 steiner høyt. Jeg har et eget forslag til vegger:
Grunn murt med 150mm stein. 45x145 reisverkstømmer + 45x45 liggende. Rockwool vindtett monteres mellom stenderverk og 45x45 lektene.
150mm stein + puss på begge sider=170mm
145+45 mm tømmer = 190 mm
luftspalte mellom veggpanel og grunn = 20mm
Innsiden kledd med kryssfiner 120 cm høyt fra gulvet og resten liggende trepanel.
Det føles som om plasseringen av vindsperren er litt ukonvensjonell, man kan vel ikke sette den rett bak panelet? Panelet skal for så vidt males med rødfarge så det kan jo lufte ut, men det føles uansett bra med luftspalte bak ...
Nåvel, alle synspunkter og ideer mottas takknemlig!
Mvh Lucke
Vi er i ferd med å renovere en gammel låve. Akkurat nå jobber vi med den delen som skal bli stall. Gulvet skal støpes på mandag, og deretter skal nye yttervegger settes opp da de gamle er for dårlige. Vi støper platen helt ut i kantene med kantforsterkning, taket står akkurat nå oppstøttet på påler.
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg for hvordan veggene skal konstrueres. Isolering eller ei? Vi har islandshester som for det meste går ute også om vinteren og får en god del pels, så jeg tror ikke vi kommer til å isolere veggene.
Jeg skal mure en grunn på platen, har tenkt meg 2 steiner høyt. Jeg har et eget forslag til vegger:
Grunn murt med 150mm stein. 45x145 reisverkstømmer + 45x45 liggende. Rockwool vindtett monteres mellom stenderverk og 45x45 lektene.
150mm stein + puss på begge sider=170mm
145+45 mm tømmer = 190 mm
luftspalte mellom veggpanel og grunn = 20mm
Innsiden kledd med kryssfiner 120 cm høyt fra gulvet og resten liggende trepanel.
Det føles som om plasseringen av vindsperren er litt ukonvensjonell, man kan vel ikke sette den rett bak panelet? Panelet skal for så vidt males med rødfarge så det kan jo lufte ut, men det føles uansett bra med luftspalte bak ...
Nåvel, alle synspunkter og ideer mottas takknemlig!
Mvh Lucke
Ja, hester legger ikke bare ut "forbrent mat der bak" 
Der vår hest er "parkert" har man boksvegger av 45x145. Trelasten er spikret på innsiden av boksveggen ellers sparker hestene dem bort så spiker & skruer flyr.
Men islandshester er kanskje snillere ???
Fra begynnelsen var det "plyfa" fra bokstilveren men dette holdt ikke lenge............
Er det noen som vet med hvor mange tonn en hest sparker ???
Der vår hest er "parkert" har man boksvegger av 45x145. Trelasten er spikret på innsiden av boksveggen ellers sparker hestene dem bort så spiker & skruer flyr.
Men islandshester er kanskje snillere ???
Fra begynnelsen var det "plyfa" fra bokstilveren men dette holdt ikke lenge............
Er det noen som vet med hvor mange tonn en hest sparker ???
selv bygde jeg på gammelt vis, tykk rupanel på innsiden 195mm stamme kledd på utsiden med vindsperre 45x45 lekter mellom reisverket 25mm kledning med ribb,,,,isolerte med tørket sagflis har fungert fint i mange år........en vegg som puster og som kan tørke om det skulle trenge inn fukt
micke
micke
Hei!
Du satte altså vindsperrepappen mellom 195mm bjelkene og 45x45 bjelkene? Det er slik jeg har tenkt å gjøre, men normalt når man isolerer et hus med glassull el. lignende, så legger man jo isolering mellom 45x45 bjelkene og deretter vindsperre+lekter utenpå disse. Jeg har tenkt å avstå fra isolering siden våre islandshester for det meste er ute, ingen varmekilde=ingen varme uansett om man har isolering eller ikke!
Du satte altså vindsperrepappen mellom 195mm bjelkene og 45x45 bjelkene? Det er slik jeg har tenkt å gjøre, men normalt når man isolerer et hus med glassull el. lignende, så legger man jo isolering mellom 45x45 bjelkene og deretter vindsperre+lekter utenpå disse. Jeg har tenkt å avstå fra isolering siden våre islandshester for det meste er ute, ingen varmekilde=ingen varme uansett om man har isolering eller ikke!
så her er veggen bygget opp innenfra og utLucke skrev:Hei!
Du satte altså vindsperrepappen mellom 195mm bjelkene og 45x45 bjelkene? Det er så jeg har tenkt å gjøre, men vanligvis når man isolerer et hus med glassull el. lignende, så legger man jo isolasjon mellom 45x45 bjelkene og deretter vindsperre+lekt på utsiden av disse. Jeg har jo tenkt å avstå fra isolasjon da våre islandshester for det meste går ute, ingen varmekilde=ingen varme uansett om man har isolasjon eller ei!
råspont-195mm med 45x45 spikerbjelke imellom-vindsperrepapp-strølekt-panel-locklekt
isolert med kutter (hestene varmer i segselv såpass mye at de holder vannet isfritt)
micke
OK, nå har jeg bestemt meg! 
Slik får det bli, innefra og ut:
Plyfa (eller osb), 145x45 reisningsvirke, windy vindsperre, 28x70 spikerregel, 22x170 panel, 22x40 dekklist. Og som prikken over i-en skal jeg også ha kutterspån i veggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeker vannet får jo litt vanskeligere for å fryse... 8)
Slik får det bli, innefra og ut:
Plyfa (eller osb), 145x45 reisningsvirke, windy vindsperre, 28x70 spikerregel, 22x170 panel, 22x40 dekklist. Og som prikken over i-en skal jeg også ha kutterspån i veggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeker vannet får jo litt vanskeligere for å fryse... 8)
;D 8)Lucke skrev:OK, nå har jeg bestemt meg!
Sånn her får det bli, innefra og ut:
Plyfa (el. osb), 145x45 reisverk, windy vindsperre, 28x70 spikerlekt, 22x170 panel, 22x40 låktekt. Og som glasuren på kaken skal jeg også ha kutterspån i veggene ;D! Mest for akustikkens skyld, og som Micke påpeker får jo vannet litt vanskeligere for å fryse... 8)
Jeg kan en del om stallinnredninger. Har noen synspunkter på det der, men rekker ikke akkurat nå... Kommer tilbake i morgen, okei?
NESTE DAG:
Å, se der... Leste tråden så fort i går, at jeg knapt så at det ikke handlet så mye om innredning / boksbygging. Nåja; da har jeg kanskje ikke så mye å tilføye.
Tilfeldigvis har jeg konstruert store stall et par ganger før, fra den første blyantstreken til og med den siste sveisingen på kunstsmijernet.
La meg anbefale god litteratur:
Å Bygge Hestestall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. for JB & T
S. Landbruksuniversitetet, Lund 1995
Dette er forfatternes eksamensarbeid. Dekker mengder med områder, fra grunn, vent, VVS, konstruksjon, innredning, materialvalg, planløsning, fôr, osv osv.
Meget nyttig lesning. Kostet typ fire hundrelapper og vel verdt det.
Å, se der... Leste tråden så fort i går, at jeg knapt så at det ikke handlet så mye om innredning / boksbygging. Nåja; da har jeg kanskje ikke så mye å tilføye.
Tilfeldigvis har jeg konstruert store stall et par ganger før, fra den første blyantstreken til og med den siste sveisingen på kunstsmijernet.
La meg anbefale god litteratur:
Å Bygge Hestestall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. for JB & T
S. Landbruksuniversitetet, Lund 1995
Dette er forfatternes eksamensarbeid. Dekker mengder med områder, fra grunn, vent, VVS, konstruksjon, innredning, materialvalg, planløsning, fôr, osv osv.
Meget nyttig lesning. Kostet typ fire hundrelapper og vel verdt det.
Klikk her for å svare