P
Hei, jeg sitter og vurderer å bygge et rundt hus med en større glassdel og lurer på hvordan styrken blir. Totalt 13m langt glassparti, målt på utsiden av den avrundede veggen. Ingen innervegger langs denne delen. På dette et lavt skrånende pulpetttak, ca 6 graders helling. Prinsippskisse vedlagt. Jeg tenker generelt at den runde formen vil bidra til å stabilisere alt, men uansett...
Stockholm/snøsone 2.

Så, mine funderinger
  • 3m høye stolper i forkant som takbjelkene står på. Tåler konstruksjonsvirke dette eller trengs det limtre? Jeg antar at det først og fremst er knekk som er problemet, og spørsmålet blir hvor mye vinduskarmer holder imot... Svenskt trä anbefaler alltid limtrestolper 90x90 i deres beregningsprogram for pulpetttak, noe som føles feil.
  • Si at ovennevnte er ok, dvs. 3m høye stolper i konstruksjonsvirke. Kan jeg feste inn vinduene i disse stolpene eller vil det bli problematisk? Jeg sikter først og fremst til den buede formen på veggen, noe som gjør at stolpene ikke er parallelle: spalten mellom vinduskarm og stolpe blir ca. 1,8 mm større på utsiden av vinduet enn innsiden. Bedre å feste vinduene kant-i-kant (om det går) og la stolpene stå fritt utenfor/innenfor vinduene?
  • Jeg vurderer å utvide sirkelen på visse steder, slik at spennvidden blir 80 cm større. Jeg har forsøkt å google frem spennvidden for to skruelimmede bjelker (245+120 mm i eksempelbildet) men har ikke funnet noe svar. Noen som har kontroll på spennvidder for bjelker som "legges" på hverandre?
  • Noen tanker rundt problemer som kan oppstå? Skjæring må vel undersøkes.
(og ja, en konstruktør vil naturligvis regne på det om skissen en gang blir virkelighet)

• Prinsippskisser av et rundt husdesign med glasparti og pulpettak, viser mål for stolper og bjelker, samt plassering av glaspartiet langs den buede veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.