Vi har et verandatak i henhold til bildet, flatt, skrånende og belagt med plater. Et terrassegulv i deler hviler direkte på taket, og et balkongrekkverk med stålkonstruksjon og korrugerte plater er helt festet i verandaveggene i henhold til bildet. Huset er fra 1925, men balkongkonstruksjonen er sannsynligvis av senere dato.
Hvis man vil bygge et trerekkverk som er mer tilbaketrukket fra takkanten (altså mindre balkongområde), hvilken konstruksjon bruker man normalt da? River man opp taket og gjør feste av stolper i undertaket, og drar opp den nye platen rundt disse før man skrur bærelinjer til nytt balkonggulv i stolpene og mot fasaden? Eller bygger man en "plattform" inkl. stolper som hviler helt oppå platene, kun festet mot fasaden i innerkanten?
Hvis man vil bygge et trerekkverk som er mer tilbaketrukket fra takkanten (altså mindre balkongområde), hvilken konstruksjon bruker man normalt da? River man opp taket og gjør feste av stolper i undertaket, og drar opp den nye platen rundt disse før man skrur bærelinjer til nytt balkonggulv i stolpene og mot fasaden? Eller bygger man en "plattform" inkl. stolper som hviler helt oppå platene, kun festet mot fasaden i innerkanten?
Hva tror dere om et smijerrekkverk? Å beholde stålrammen med de fine og unike forsterkningsstagene.
Kjenner dere til en smijernsbedrift?
Tenk et fint mønster kanskje med samme røde farge som vinduskarmer; det ville blitt utrolig vakkert!
Kjenner dere til en smijernsbedrift?
Tenk et fint mønster kanskje med samme røde farge som vinduskarmer; det ville blitt utrolig vakkert!
Takk for svaret - ja, det har vi heller ikke utelukket, det er et fint smijernsarbeid. Planen var først å demontere platene og se hvordan det ser ut. Men selv med denne løsningen må jeg fortsatt finne en måte å få til et helt gulv, de løse gamle plankene er ferdige og må erstattes, og jeg ville heller at de ble lagt på et felles rammeverk i stedet for å ligge løse én etter én direkte mot platene. Og jeg føler meg litt usikker på hvordan man i så fall kan sikre at avrenningen blir så bra som mulig og ikke hindres av løv og annet...S Spikrätaren skrev:
Klikk her for å svare