Jeg trenger litt hjelp til å konstruere et loft rent holdfasthetsteknisk slik at det blir så tynt som mulig, gjerne ikke mer enn 12 - 15 cm om mulig.
Spennvidden er 306 cm og totalarealet 306 x ca. 160 cm.
Det skal ikke være noen stolper annet enn evt. langs veggene, uten at hele spennvidden skal dimensjoneres uten annet støtte enn ved veggene.
Jeg ønsker å arbeide i tre og trematerialer, og jeg vil som sagt at tykkelsen på loftet skal bli så liten som mulig.
Jeg har tenkt meg 12 mm kryssfiner (ikke "konstruksjonskvalitet") som limes og skrus/spikres på loftets underside, og 12 mm sponplater som gulv som bare limes. Disse platene har jeg allerede.
Innfesting i veggene eller stolper til gulv langs veggene kan jeg løse, så det er egentlig bare selve bæringen av loftet jeg trenger hjelp med, til å begynne med i hvert fall.
Loftets forkant kan jo ha en litt høyere bjelke enn resten av loftet (som fungerer som sparkelist) slik at ikke alt bare ramler rett ned som kommer i nærheten av kanten.
Jo, det føles jo absolutt som at en regel 45x95 på høykant skal være nok, får prøve å finne noe om nedbøyning i omtrent disse lasttilfellene så skal jeg nok kunne vurdere om det holder eller ikke.
Om nedbøyningen blir rimelig (uten skruvlimning) bør tre bjelker pluss en ved veggen gjøre at loftet uten videre klarer seks voksne personer (ca. 1 person/m2). Kanskje kreves det en ekstra bjelke i forkant for å ta opp en større last ut mot det frie rommet. Ved veggen bør det holde uten videre.
Skruvlimning blir en ekstra forsterkning. Hvordan utfører man en skruvlimning så den blir sterk og bra?
Antall skruer?
Skruelengde?
Limtype?
Jo, det føles jo absolutt som at en regel 45x95 på høykant skal være nok, får prøve å finne noe om nedbøyning i omtrent disse lastfallene så skal jeg nok kunne vurdere om det holder eller ikke.
Om nedbøyningen blir rimelig (uten skrulimning) bør tre bjelker pluss en ved veggen gjøre at loftet uten problemer klarer seks voksne personer (ca. 1 person/m2). Kanskje trengs det en ekstra bjelke i forkant for å ta opp en større last ut mot det åpne rommet. Ved veggen bør det holde uten videre.
Skrulimningen blir en ekstra forsterkning. Hvordan utfører man en skrulimning så den blir sterk og bra?
Antall skruer?
Skruelengde?
Limtype?
Oj, det gikk jo skeis med nedbøyningen uten skrulimning. Om jeg har regnet riktig blir den 25 mm med en punktlast på 160 kg. Jeg får rett og slett endre belastningen! Det er jo tross alt ikke sannsynlig at det vil være en masse voksne på barnas loft. Om jeg regner med en voksen midt på bjelken blir det jo litt bedre iallfall.
I = 0,045 x 0,095 ^3 / 12 = 3,21 x 10^-6 m4
δmax=(785 N x 3m^3) / (48 x 11x10^9 N/m2 x 3,21⋅10^−6 m4) ≈ 12 mm
(48 kommer fra lastfallet med en bjelke med fri rotasjon i endene.)
Det andre lastfallet (320 kg utbredt last) blir
δmax=5q x ℓ^4/384 x E x I = 31 mm
Det kommer ikke til å skje at fire voksne henger på rekkverket, og om det skulle skje, så hjelper skrulimningen til at det holder, tror jeg. Får se om det kanskje blir en ekstra bjelke i forkant, eller om jeg nøyer meg med å skrulimne en 22x125 planke i forkant som får bli et kombinert "lokk" i forkant, sparkebeskyttelse, feste for rekkverket samtidig som det hjelper litt om det nå mot formodning kommer opp en masse voksne.
Nedbøyningen er ingenting å bekymre seg for. Du kan jo for enkelhets skyld ta en titt på en vanlig seng med ribbebunn, den bærer jo lett 2 voksne personer og har svake dimensjoner og 70-90cm mellom ribbenes opplegg.
Nedbøyningen er ingenting å bekymre seg for. Du kan jo for enkelhetens skyld kikke på en vanlig seng med ribbebunn, den bærer lett 2 voksne personer og har tynne dimensjoner og 70-90 cm mellom ribbenes opplegg.
Litt forskjell blir det jo på en 90 cm bred seng og en 300 cm bred seng, men det ser jo ut til å fungere bra å ta opp lasten av et antall voksne personer med 45x95 på høykant og skruvlimet playwood på undersiden. Bør klare 20 mm, noe som er greit synes jeg.
Litt forskjell blir det jo på en 90 cm bred seng og en 300 cm bred seng, men det ser jo ut til å fungere bra å ta opp lasten av et antall voksne personer med 45x95 på høykant og skrulimt playwood på undersiden. Bør klare 20 mm, noe som er ok synes jeg.
Skrulim skiver på begge sider, sett gjerne bjelkene på cc600mm eller mindre.
Så här ungefär blir det, iaf. om jag får bestämma.
Det är inte spottar som sitter på loftets undersida, det är benen från den flygande säng jag använder som loft i webbversionen av Sweet Home 3D. Jag kom inte direkt på hur man lägger in ett mellanplan.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.