Jeg vurderer å bygge en loftseng, eller snarere et loft med en seng og litt oppbevaring. Det er til et barn, men kanskje vil man selv ligge der noen ganger også og lese en historie eller så, så en del vekt kan det bli. Uansett, jeg vurderer en slik konstruksjon:
...som er bygget av lekter 45x90 og 45x170. De lange rammelektene hviler jo på bena, mens de tverrgående lektene bare "henger" skrudd fast i de lengre lektene. Jeg tenkte å skru lime sammen de to lektene til ben. Fungerer det som jeg har tenkt? Et par tverrgående bjelker til tenkte jeg nok også å ha imellom, og så en MDF-plate som gulv oppå. Er det rimelig med skruer slik som jeg har satt dem? For mange? Feilplassert? Alle tips mottas med takk. Loftet er ca 165x120 cm stort og er ca 140 cm høyt.
170mm føles godt tilpasset med de målene du angir, men det avhenger selvsagt av belastningen Det jeg lurer på er om konstruksjonen skal være festet i veggen eller frittstående? Som veggfeste holder det med den ytre stolpen, men hvis du vurderer å ha den som frittstående må du avstive den med en form for kryss, helst på 2 av sidene for å få stabilitet i konstruksjonen.
Må bare spørre, 160 lang og 120 bred? Blir ikke det et veldig rart format?
Når det gjelder konstruksjonen ellers, så er jeg litt usikker på hvordan den håndterer en eventuell skjevhet? 3 ben kan jo festes i veggen, men det 4. benet er jo litt utsatt kan jeg føle?!
Tenker du på en stabiliserende ramme i bunnen?
Tenker du å feste den i veggen? Kan du da utnytte veggkonstruksjonen mer? Henge sengen mer i veggen så å si?
Bortsett fra ovennevnte spørsmålstegn og refleksjoner, så ville jeg nok vurdert vinkeljern i hjørnene (kortsidene) for ytterligere avlastning, selv om langsidene trolig bærer godt og vel...
Men som sagt skjevhet/vridning ser jeg som det største problemet som må håndteres på en eller annen måte... Kanskje et par "kortlingar" kan løse problemet i en led, men i den andre? Skråstag?
Den kommer ikke til å festes i veggen. Uansett skal veggen ikke bære noe.
Jeg har også tenkt på skjevheten. Hvordan tror dere at jeg best løser det? Ville en ramme i bunnen løse problemet? Forklar gjerne kortlinger og skråstag nærmere. Hvordan ville det se ut? Tegn gjerne en skisse hvis det ikke er for komplisert, eller forklar slik at jeg forstår hva jeg skal feste hvor. Jeg har aldri bygget noe som ligner på dette tidligere.
Og målet er en barneseng pluss mer bredde for også å ha lagring på loftet.
Idealet ville jo vært å slippe å ha en "terskel" (ramme i bunnen) i det minste på den ene langsiden, slik at ikke barna risikerer å slå tærne i den, når de skal utnytte plassen under loftet.
Jeg tror at 45*145 eller til og med 45*120 er nok.
Dra fast en eller to skruer i veggen så tar det seg ingensteds.
Kan du skru reglene som er mot veggene skikkelig så holder det jo med en stolpe i ytterkant.
Jeg tror at 45*145 eller til og med 45*120 er nok.
Skru fast en eller to skruer i veggen så tar det seg ingensteds.
Kan du skru reglene som er mot veggene skikkelig så holder det jo med en stolpe i ytterkant.
Som jeg skrev tidligere så vil jeg ikke at veggen skal måtte bære opp konstruksjonen, men den skal hvile helt på stolpene. Hva tror dere da om stag eller lignende, som jeg spør om i innlegg 5 og 6?
Vi bor i leid bolig, og jeg vil ikke påvirke veggene altfor mye, derav den frittstående konstruksjonen. Om det hjelper med noen skruer i veggen for å holde konstruksjonen stabil i sideledd, så kanskje det kan gå, men å bygge en vegghengt konstruksjon ville nok gjøre for mye endring.
Med kortlinger mener jeg en regel mellom søngbenene på kortsiden, kanskje på en halvmeter høyde. Dette for å avstive/holde sammen benene i en led.
Med skråstag mener jeg en eventuell skråstøtte som sitter ca. 0,5 m ned på benene og går skrått opp (45º) mot de reglene som sengen deretter hviler på. Bruker du samme konsept i selve "sengerammen" så bør skjevheten i denne ikke være et problem
I tillegg til dette hadde jeg i det minste skrudd fast sengen i veggen med 2 ordentlige skruer i den langsgående sengeregel og 2 i gavl (ok innfesting og passe påvirkning).
Jeg hadde også festet nederdelen på 3 av benene for å minimere risikoen for at disse kommer ut av posisjon, da gjenstår bare risikoen på et ben noe du gjennom kortling og skråstag i det minste kan forsterke bra
Det fjerde benet kan festes med mattetape i gulvet for å ikke gli vekk i nederkant. Tar du så 45x170 som du foreslår, er innfestingen av benet stødigere enn om du lytter til rådene om at tynnere virke holder. (hvilket det sikkert gjør belastningsmessig) Avhengig av madrass og laken kanskje du vil ha enda høyere side på sengen.
Du trenger jo også en form for rekkverk som skal festes stødig, hvilket forenkles av en solid ramme.
Avhengig av hvor jeg har spurt, har jeg fått ganske forskjellige svar, alt fra at det holder veldig bra og at jeg knapt trenger avstiving i det hele tatt (men de fleste foreslår noen slags stag) til at jeg må lage en mye mer solid konstruksjon. Bare av nysgjerrighet, hva synes dere om denne konstruksjonen? http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ For så vidt står den mot tre vegger (min vil stå mot to), og den er lavere enn min konstruksjon, men den er betydelig bredere og har bare fire ben i hjørnene som bærer den, ikke festet i veggen, og loftsrammen henger dessuten på bena i stedet for å hvile på dem.
Ytterligere et spørsmål nå som selve byggingen begynner å nærme seg. Jeg mistenker at gulvet er (ikke ubetydelig) lavere et stykke inn i rommet enn akkurat ved veggen. Hvordan får jeg hemsen i vater på best mulig måte hvis det er slik?
Kan du ikke løse det ved å først bestemme at ett av bena er den høyden du skal ha. La deretter de andre tre være bevisst for høye. Ta et langt vater og tegn av hvor høyden skal være. Ta ned og kapp
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.