Nærmer oss slutten på vår reisverk av huset. Før jeg setter på vindsperre vil jeg forberede for kommende balkongbygge og da oppstår litt tanker.

Balkongen skal bygges "utenfor bjelkelaget", midt på en fasade. Rød strek. På siden av om balkongen er det kun 1-plan, markert med turkis farge på fasadetegningen,

Reisverket er utenfra
Fasadeplate
Lekter stående
Vindsperre
45 x 45 liggende
45 x 220
o.s.v.

Balkongen skal fungere som tak for underliggende terrasse samt fasade, så den skal gjøres tett samt ha takrenne i ytterkant.
Det frie hjørnet på balkongen kan enten henges opp med stålstang 45° oppover til fasaden, alternativt med stolpe nedover.

Hvordan ville dere ha konstruert dette?




Bygningstegning med en balkong markert i rødt på en to-etasjes fasade, og et tilstøtende en-etasjes område markert i turkis.

Byggtegning av et hus med en markert balkong på høyre side, viser planløsningen med rom som badstue nedenfor og en pilt vegg B.
 
Dessverre kan man ikke se dine bilder/tegninger

Men når du skriver
Balkongen skal bygges "utenfor bjelkelaget"
synes jeg det virker logisk å sette balkongen på stolper og søyler både i inner- og ytterkantene.
Deretter kan jo den indre bæringen festes inn i 220 regelen med lange franske skruer.
Også de indre stolpene kan festes mot 220 bjelker hvis det finnes noen riktig plassert.

Hva er "fasadskiva" for resten?
 
KnockOnWood skrev:
Dessverre kan man ikke se bildene/tegningene dine
Jeg ser dem fint (to vedlagte bilder). Har alle andre problemer med å se dem?

Med fasadeplate mener jeg Cembrits 8 mm gjennomfargede fibercementplater som skrus fast i hellepanel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.