Hvordan er et hus fra midten av 50-tallet bygget? Ifølge beskrivelsen er stamme og bjelkelag av tre. Er det da et "plankhus?"

Hus fra midten av 50-tallet er nesten uten unntak bygget med reisverk, dvs ikke plankevegg.

J justusandersson skrev:
Hus fra midten av 50-tallet er nesten uten unntak bygget med regelstamme, dvs ikke plankestamme.
Ok, takk for svar. Finnes det noen måte å sjekke om det er regler eller plank på visningen?

Huset mitt fra 1953 er bygget med trestamme.

Da får man begynne å banke på veggene. Men stenderne/plankene er ofte skjulte, så det er ikke så lett alle ganger å tolke bankelyden. Om huset er 11/2 plan på ca 115 kvm så kan man gå ut fra at det har stenderverk. Da er det nemlig bygd med statlige lån, og da var man nødt til å følge Boligstyrelsens regler. Svenska staten forsøkte nemlig å redusere bruken av tre i den innenlandske byggingen slik at mer kunne gå til eksport.

Når jeg lette etter hus, ba jeg om alt fra kommunens byggesaksarkiv. Det synes jeg burde være praksis for alle huskjøpere. Da får man forhåpentligvis vite om konstruksjonen via teknisk beskrivelse osv.

Kontakt din kommune og se om du kan rekke å få tak i dette før visningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.