Skisset litt på en åpning på en "carport" tanken er 8.5 meter bred (minus stolpenes bredde) og åpningens høyde 3m.

Kikket først på byggbeskrivningar.se og laget deretter en egen FEM-modell som ga samme nedbøyningsverdier, så jeg antar at lasten min og egenskapene for limtrebjelken er brukbare.

Diagram av en carport med pulttak, viser dimensjoner og bjelkekonstruksjon, inkludert stolpe- og takstørrelser. Viser også deformasjon og utnyttelsesgrad.

har deretter modifisert den litt og kommet fram til at hvis stolpene lages i stål og om man forsterker hjørnene, så får man bare en nedbøyning på 8.6mm for en 115x405 limtrebjelke. De små 45-graders bitene i hjørnene på åpningen er for øvrig 1 meter lange. Skulle vel kunne tenke meg å øke disse ytterligere.

FEM-modell av en carport med fargegradient som viser nedbøyning; maksimal nedbøyning er 8,6 mm på en 115x405 limtrebjelke.

Det jeg ønsker er å minimalisere totalhøyden på bygningen gitt 3m åpning i høyden. Litt fristet til å gå ned et hakk til på limtrebjelken, men ... gir meg nok her om ingen kommer med noen strålende idé som forsterker opp?

Stålbjelke er vel et alternativ også, men den har sine ulemper så jeg holder meg nok til en limtrebjelke.

Deretter føles jo takbjelkene litt overdimensjonerte. Den klager jo på at 45x245 ikke skulle funke, noe som føles litt overdrevet. Byggets dybde er for øvrig 3m. Skal bare legge på TP20-plate.

S
For en 8500 mm bred carport, føles 4050 mm bred bjelke som litt vel kort. 😁

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.