Jeg vil åpne en dør på omtrent 500mm i en bærende vegg. Jeg kommer til å sende inn en byggemelding, men jeg trenger litt hjelp med om jeg må kontakte en bygningsingeniør eller ikke.

Jeg bor i et Nässjuhus Norrlandshus bygget med moduler (se bilde 1). De bærende bjelkene består av masonittbjelker (bilde 2), bortsett fra der åpningen for kjøkkenet er. Der sitter det en limtrebjelke (bilde 3).

Der jeg har tenkt å åpne veggen, sitter det en masonittbjelke i overkant og 45x70-stendere med c/c 60 fra gulv til tak.
På den ene siden av åpningen beholder jeg de eksisterende stenderne, og på den andre siden vil jeg montere nye stendere (bilde 4). Åpningen vil bli omtrent 135cm. Klarer en masonittbjelke et spenn på 135cm?

Jeg har snakket med en nabo som har bygget et likt hus samtidig som vårt ble bygget. Han sier at det bare er å kjøre på, men jeg ville ha en mening til.

• Gulvplan for et hus, inkludert kjøkken, bad og soverom med kvadratmeter, med markerte røde linjer som fremhever noen områder.
  • Tegning av masonitebalk H 200 B med detaljer om spikemetode og dimensjoner. Indikasjoner for bruk av ankarspik og vinkel er inkludert.
  • Bygningstegning som viser en tverrsnittskisse med plassering av masonittbjelker og limtredrager. Planen inkluderer detaljer om konstruksjonsmetoder.
  • Gulvplan for et Nässjuhus Norrlandshus med markert plassering for døråpning i en bærende vegg mellom to soverom.
Ser ikke hvordan jeg kan redigere mitt første innlegg så jeg skriver et svar:

Vil presisere at det sitter to masonittbjelker i døråpningen da det er en per seksjon. Så i min verden, om jeg setter en (eller t.o.m. to) 45x170 spikerslag som tar begge bjelkene burde støtten bli mer enn tilstrekkelig.

Fant i appen Lathunden at lettbjelker av typen H200 klarer en fri lengde på 1,66m (om man vil opprettholde 5,0 kN/m²).

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.